Головна     Економіка    Наука       Реєстрація   Вхід
Категорії розділу
Економічні статті
Менеджмент
Маркетинг
Мікроекономіка
Макроекономіка
Фінанси підручники
Початкова школа
Головна » Статті » Економічні статті

Проблеми та перспективи регулювання світової торгівлі товарами


В широкому сенсі багатостороння торговельна система являє собою певним чином систематизовану сукупність правил, вико-нувати які в торговельно-економічних відносинах з іншими Чле-нами СОТ зобов’язуються Члени організації. Торговельна систе-ма за участю на сьогодні майже всіх країн світу створювалася з метою максимального сприяння лібералізації світової торгівлі та створення умов для недискримінаційного, прогнозованого та ефективного розвитку торговельно-економічних відносин між країнами. Зрозуміло, що ця система постійно вдосконалюється або пристосовується до нових умов і тенденцій розвитку світово-го ринку. Необхідність такої роботи зумовлена як об’єктивними чинниками — такими, як глобалізація світової економіки, поява нових виробництв та сфер діяльності, посилення нерівномірності економічного розвитку країн тощо, так і чинниками переважно суб’єктивного характеру, пов’язаними з експортною поведінкою країн, їх спробою порушити принципи недискримінаційності чи прозорості в торгівлі, а також звичайною недосконалістю або не-доопрацьованістю певних положень, норм та правил.
Крім організації поточної діяльності СОТ до сфери компетен-ції її фахівців входять ідентифікація, оцінка та мінімізація потен-ційно негативного впливу на розвиток міжнародної торгівлі су-часних проблем різного характеру і прогнозування, або, краще сказати, передбачення проблем, які можуть виникнути у Членів організації і в цілому в світовій системі торгівлі в майбутньому.
Сучасні проблеми регулювання міжнародної торгівлі товара-ми можна визначити таким чином:
―    необхідність забезпечення виконання зобов’язань країн—Членів щодо доступу до ринку, особливо в таких чутливих секторах національних економік, як сільське господарство та виробництво текстилю й одягу;
―    нелегітимне використання національними урядами деяких методів регулювання зовнішньої торгівлі з метою уникнення за-грози зростання конкуренції на внутрішніх ринках;
―    наявність випадків порушення принципу прозорості націо-нальної торгової політики, фактів корупції в сфері регулювання зовнішньої торгівлі, що створює бар’єри доступу до ринків;
―    необхідність конкретизації ролі та чіткого визначення взає-мозв’язку між такими соціально значимими процесами, як охо-рона навколишнього середовища, вдосконалення трудових відносин і забезпечення прав людини.
Крім того, вся поточна діяльність СОТ спрямована на стиму-лювання розвитку торгівлі шляхом спрощення та гармонізації міжнародних торговельних процедур — експортування та імпор-тування. Розв’язання цієї проблеми є вельми важливим для учас-ників світової системи торгівлі, оскільки процеси зниження, а в деяких галузях і ліквідації тарифів уже майже завершені, однак залишилися численні нетарифні інструменти регулювання торгі-влі, застосування яких національні уряди намагаються поширити. Кумулятивний ефект від ускладнення документообігу, митних процедур, процедур ліцензування, транспортування, страхування, здійснення розрахунків може перевищувати вартість скасованого мита. Для розв’язання сукупності цих проблем СОТ співробітничає з Конференцією ООН з торгівлі та розвитку та Світовою митною організацією.
Науково-технічний прогрес, особливо в сфері інформаційних технологій, а також імперативи глобалізації світової економіки об’єктивно створили передумови для появи новітніх проблем у регулюванні світової торгівлі, які коротко можна сформулювати таким чином: нові товари, нові методи доставки, нові ринки, нові учасники.
Поява в міжнародному торговельному обігу таких принципо-во нових товарів, як біологічні організми, генетично модифікова-ні продукти, а також товарів, що не підлягають розподіленню за класифікаційними категоріями (наприклад, програмне забезпе-чення, що купується в упаковці, є товаром, а завантажене через Інтернет — послугою). Специфіка цих товарів зумовила появу й нових методів їх доставки через комп’ютерні мережі, минаючи митний контроль. Слід зауважити, що й діапазон таких товарів є достатньо широким, і обсяги подібних операцій постійно зроста-ють. Проблема «нових ринків» у тому, що сучасні методи доста-вки дозволяють малим і середнім підприємствам активно вклю-чатися в міжнародну діяльність, пропонуючи свою продукцію споживачам у найвіддаленіших куточках світу та конкуруючи на глобальних товарних ринках. На попередніх етапах розвитку системи регулювання міжнародної торгівлі багатосторонньо узгоджені правила de facto стосувалися в основному великих підприємств, оскільки лише вони мали достатньо ресурсів для організації міжнародної діяльності та конкурування на зарубіж-них ринках. На сьогодні їх частка в світовій торгівлі не зменшу-ється, і немає підстав говорити про зменшення впливу на товарні ринки, але вже неможливо абстрагуватися від колосального збі-льшення кількості учасників міжнародного торговельного обміну за рахунок малих і середніх підприємств. Зрозуміло, що викладені вище проблеми не можуть не вплинути на модифікацію правил СОТ у майбутньому.
До проблем організації діяльності СОТ слід також віднести значне збільшення кількості учасників порівняно з кількістю до-говірних сторін ГАТТ і, відповідно, розширення сфери погоджу-вальних правил на послуги та права інтелектуальної власності. А це зумовило ускладнення переговорних процесів, затягування етапів консультацій та досягнення взаємоприйнятних рішень, що не може не призвести до вдосконалення процедурних механізмів у світовій торговельній системи.
В Декларації IV Конференції міністрів СОТ є Робоча програ-ма, яка визначає сучасні напрямки розвитку СОТ та констатує початок нового раунду багатосторонніх торговельних перегово-рів з широкого кола питань, які з переважної більшості питань повинні завершитися до 1 січня 2005 р., а проекти документів мають бути підготовлені до початку V Конференції Міністрів у 2003 р. в Мехіко [26].
Згідно з Декларацією, Члени СОТ розпочали переговори, а та-кож консультації з таких питань торгівлі товарами: доступ на ри-нки несільськогосподарських товарів; прозорість державних за-купівель; державне сприяння розвитку торгівлі. Крім того, окремі аспекти торгівлі товарами будуть обговорюватися при проведенні багатосторонніх переговорів з питань вдосконалення правил СОТ щодо реґіональних торгових угод, врегулювання спорів, технічного співробітництва, передачі технологій, а також розробки нових положень щодо торгівлі та навколишнього середовища, електронної торгівлі. Суттєвий вплив на міжнародну торгівлю товарами, вірогідно, матимуть і рішення щодо спеціального та диференційованого режимів стосовно країн, що розвиваються, а також рішення щодо найменш розвинутих країн.

Хостинг від uCoz | Понеділок, 29.04.2024 | Вітаю Вас Гість | RSS