Головна     Економіка    Наука       Реєстрація   Вхід
Категорії розділу
Економічні статті
Менеджмент
Маркетинг
Мікроекономіка
Макроекономіка
Фінанси підручники
Початкова школа
Головна » Статті » Економічні статті

Процедура проведення періодичних оглядів торговельної політики


Механізм проведення огляду торговельної політики визначено в Додатку 3 Марракеської угоди про заснування Світової організації торгівлі [6, с. 397—400].
Періодичним оглядам підлягає торговельна політика та прак-тика всіх Членів організації. Їх періодичність залежить від частки окремого Члена в світовій торгівлі. Чотири найбільші за обсяга-ми торгівлі члени СОТ (ЄС, США, Японія та Канада — т. зв. Че-твірка) проходять огляди кожні два роки; наступні 16 найбільших торгових партнерів — кожні чотири роки; інші Члени СОТ — кожні 6 років; і ще триваліший інтервал передбачено для найменш розвинутих країн. При цьому допускаються певні відхилення, але не більше, ніж на 6 місяців (табл. 10).
Організація і виконання оглядів торгової політики країн—Членів є компетенцією Органу з огляду торгової політики (ТПРБ — Trade Policy Review Body), який за ієрархією СОТ рі-внозначний Генеральній Раді та Органу врегулювання суперечок, що свідчить про важливість, яку Члени СОТ приділяють цьому процесу.
Таблиця 10
ГРАФІК ПРОВЕДЕННЯ ОГЛЯДІВ ТОРГОВЕЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ
Члени СОТ    Частота оглядів
ЄС, США, Японія та Канада    Кожні 2 роки
16 наступних за часткою у світовій торгівлі    Кожні 4 роки
Інші    Кожні 6 років

Засідання відбуваються згідно з графіком оглядів. Повідом-лення про засідання надсилається Членам СОТ не пізніше, ніж за 10 календарних днів, а попередній порядок денний засідання — не пізніше ніж за чотири тижні до його початку. Такі засідання, як правило, проводяться на двох сесіях: на першій заслуховуються заява Члена СОТ, який проходить огляд, заяви двох незалежних осіб, призначених Головою ТПРБ, а також Секретаріату. На другій сесії обговорюються питання щодо торговельної політики Члена.
Для проведення огляду не вимагається наявності кворуму, який становить просту більшість Членів. Рішення приймаються Радою більшістю поданих голосів відповідно до статті IX Угоди про заснування СОТ.
Інформаційною основою здійснення огляду торгової політики країни ТПРБ є:
1)    звіт, що готується безпосередньо Членом, щодо якого про-водиться огляд;
2)    звіт, що готується Секретаріатом СОТ на базі наявної в нього інформації, а також інформації, що надається зацікавленим Членом чи Членами СОТ.
Схематично формат звітів країн представлено в Додатку 17. Звіт країни передбачає огляд заходів щодо торговельної політики (частина А 4.а), які можуть включати:
•    імпортне та експортне мито (рівень, частка зв’язаних та-рифів, загальна система преференцій, ставки, які застосовуються до членів зон вільної торгівлі, митних союзів, інші преференції);
•    тарифні квоти та додаткові збори;
•    кількісні обмеження, в тому числі добровільні обмеження експорту, бар’єри в доступі на ринок,
•    нетарифні заходи, зокрема, ліцензування;
•    митну оцінку та правила походження;
•    технічні бар’єри та санітарні і фітосанітарні заходи;
•    державні закупки;
•    антидемпінгові та захисні заходи, субсидії та компенсаційні заходи;
•    експортні податки, експортні субсидії, звільнення від опода-ткування, надання пільгових експортних кредитів;
•    зони вільної торгівлі, в тому числі виробництво під митним контролем;
•    вплив державних торговельних підприємств тощо.
Одразу після проведення огляду звіти Члена та Секретаріату разом з протоколом відповідного засідання ТПРБ публікуються та розміщуються на веб-сторінці СОТ  [15, с. 49].
Країни, що розвиваються, і особливо найменш розвинуті краї-ни можуть отримати технічну допомогу від Секретаріату чи Членів СОТ для підготовки звіту.
На кінець 2001 року було проведено 150 оглядів 84 Членів СОТ (враховуючи ЄС як одну країну). Канада та США проходи-ли огляд 6 разів; ЄС та Японія — п’ять; десять членів (Австралія, Бразилія, Індонезія, Китайський Гонконг, Республіка Корея, Ма-лайзія, Норвегія, Сингапур, Швейцарія та Таїланд) — тричі; та тридцять членів — двічі. Протягом 2001 року Орган з огляду торгової політики здійснив огляди 20 членів, а саме: Антигуа і Барбуда, Брунею, Камеруну, Коста-Ріки, Чехії, Домініканської Республіки, Габону, Гани, Гренади, Макао (Китай), Мадагаскару, Малайзії, Маврикію, Мозамбіку, Сент-Кітс і Невіс, Сент-Люсії, Сент-Вінсент і Гренадини, Словаччини, Уганди, США [27, с. 111].
Протягом останніх кількох років значна увага приділялась оглядам найменш розвинутих країн з метою сприяння їх розвит-ку. На кінець 2001 було проведено огляди 14 з 30 найменш роз-винутих країн, що є Членами СОТ.
Як передбачено параграфом F Додатка 3 Марракеської угоди про заснування Світової організації торгівлі, Орган огляду торго-вої політики у 1999 році провів оцінку роботи Механізму огляду торговельної політики. Результати оцінки було представлено під час Конференції Міністрів у Сіетлі. Члени СОТ зазначили, що за-галом механізм працює ефективно, і що його місія та цілі зали-шаються важливими.
Проведення періодичних оглядів приносить такі основні ре-зультати для експертів та урядовців:
―    стимулює уряди дотримуватись правил та дисциплін СОТ і виконувати свої зобов’язання;
―    допомагає урядам краще зрозуміти політику та стан інших країн;
―    забезпечує зворотний зв’язок для країн, що проходять огляд, стосовно їх участі в багатосторонній торговельній сис-темі.
Крім того, Орган з огляду торгової політики також відповідає за підготовку на базі звітів Генерального директора СОТ щорічних оглядів розвитку міжнародного торговельного сере-довища з точки зору його впливу на багатосторонню торгове-льну систему.

Хостинг від uCoz | Понеділок, 29.04.2024 | Вітаю Вас Гість | RSS