Головна     Економіка    Наука       Реєстрація   Вхід
Категорії розділу
Економічні статті
Менеджмент
Маркетинг
Мікроекономіка
Макроекономіка
Фінанси підручники
Початкова школа
Головна » Статті » Економічні статті

Скасування кількісних обмежень


Позиція СОТ, а раніше ГАТТ полягає у забороні застосування урядами країн-членів кількісних обмежень. З цього положення починається Стаття ХІ "Загальне скасування кількісних обме-жень”: "ніякі заборони чи обмеження, крім мит, податків, чи ін-ших зборів, чи то у формі квот, імпортних або експортних ліцен-зій чи інших заходів, не повинні встановлюватися або застосовуватися будь-якою стороною щодо імпорту або експорту будь-якого товару”. [1, с.450]
Однак вже другий пункт цієї ж статті проголошує, що за пев-них обставин країни можуть застосовувати обмеження як необ-хідний інструмент регулювання, як імпорту, так і експорту. Таке виняткове застосування квот, імпортних або експортних ліцензій, а також інших заходів нетарифного регулювання може бути пов’язане з:
-    "забороною чи обмеженнями експорту, які тимчасово застосовуються з метою попередження чи послаблення критич-ного дефіциту харчових продуктів або інших товарів, що мають вагоме значення для експортуючої сторони”;
-    забороною чи обмеженням імпорту або експорту, не-обхідним у "зв’язку із застосуванням стандартів або правил кла-сифікації”;
-    обмеженням імпорту будь-якого сільськогосподарсь-кого товару чи продукту рибальства (імпортованих у будь-якій формі, тобто на ранній стадії обробки, свіжих або таких, що швидко псуються), необхідним для здійснення заходів уряду, метою яких є тимчасове обмеження виробництва і продажу аналогічних вітчизняних продуктів. [1, с.440]
Інші винятки, пов’язані із застосуванням нетарифних заходів, виходять за межі випадків, визначених Статтею ХІ, і також пе-редбачають можливість застосування нетарифних заходів:
-    для обмеження імпорту у зв’язку з проблемами з пла-тіжним балансом; [1. с.451-454, 461-464; 2, с.23-26]
-    країнами, що розвиваються, з метою захисту нових га-лузей промисловості та для забезпечення економічного розвитку; [1, с.464-465]
-    як тимчасових заходів з метою уникнення серйозної шкоди вітчизняним виробникам, яка може бути спричинена ма-сованим імпортом; [1, с.466-467]
-    з метою захисту суспільної моралі, життя чи здоров’я людей та за інших виняткових обставин наведених у Статті ХХ "Загальні винятки”; [1, с.467-468]
-    як обмеження, які країни застосовують із міркувань безпеки. [1, с.468-469]
При розгляді винятків з принципу недискримінації вже зазна-чалось, що будь-яке застосування кількісних обмежень повинно носити недискримінаційний характер. В основі правил недиск-римінаційного застосування квот та імпортних ліцензій покладе-но наступні положення викладені послідовно в Статті ХІІІ "Не-дискримінаційне застосування кількісних обмежень”:
-    будь-які заборони чи обмеження щодо імпорту або експорту товару не можуть застосовуватись відносно однієї краї-ни, якщо їх дія не розповсюджується і відносно всіх інших країн, які імпортують або експортують аналогічний товар;
-    не повинно вимагатися, щоб квоти, ліцензії і дозволи на імпорт "використовувалися для імпорту відповідного товару з певної країни чи джерела”;
-    при обмеженні імпорту будь-якого товару країна, яка вводить таке обмеження, має прагнути зберегти ті пропорції в торгівлі з іншими країнами, які б могли існувати в разі відсутнос-ті таких обмежень. [1, с.454]
Якщо країна за обставин, що склалися, має підстави для за-провадження квот, то реалізація такого рішення можлива при ви-конанні наступних вимог:
-    "квоти, які виражають загальний обсяг дозволеного імпорту, повинні бути фіксованим”;
-    розподіл квот здійснюється: на основі відповідних угод щодо розподілу часток квоти з усіма зацікавленими сторо-нами; або в односторонньому порядку, на основі пропорцій, що склалися при імпорті відповідного товару з країн, що зацікавлені у його постачанні протягом попереднього репрезентативного пе-ріоду і з врахуванням особливих чинників, які могли чи можуть в майбутньому вплинути на торгівлю цим товаром;
-    країна забезпечує оперативне і публічне інформування зацікавлених сторін "про загальну кількість чи вартість товару або товарів, яку дозволяється імпортувати протягом певного періоду у майбутньому, а також про будь-яку зміну такої кількості чи вартості”, а також "про частки квоти, яка розподіляється між країнами-постачальниками, у кількісному чи вартісному виразі”. [1, с.454-455]
Застосування імпортних ліцензій чи дозволів на імпорт дозво-лено незалежно від того, чи застосовує уряд країни квоти чи ні. При цьому країна, що ввела ліцензії, повинна на вимогу будь-якої країни, зацікавленої у торгівлі товарами, відносно яких за-стосовуються обмеження, надати всю необхідну інформацію що-до "ліцензій на імпорт, виданих за останній час, та розподілу та-ких ліцензій між країнами-постачальниками”. [1. с.456]
Раніше ми вже зупинялись на умовах застосування винятків із правила про недискримінацію, що викладені у Статті XIV "Виня-тки із правила про недискримінацію”. Умовою застосування кі-лькісних обмежень, певного відхилення від принципу недискри-мінації у цьому випадку є необхідність збереження рівноваги платіжного балансу.

Хостинг від uCoz | Понеділок, 29.04.2024 | Вітаю Вас Гість | RSS