Нижче наведено групи промислових товарів, до
яких країни застосовують обов’язкові технічні норми, а також види
сільськогосподарської продукції, до яких в більшості країн застосовуються
санітарні та фітосанітарні норми.
Таблиця
Продукція,
що підлягає оцінці відповідності технічним нормам
|
Продукція, що підлягає оцінці відповідності санітарним і
фітосанітарним нормам
|
1. Машини і обладнання:
- Бойлери;
- Електроприлади;
- Метало- і деревообробне
обладнання;
- Медичне обладнання;
- Харчове обладнання
2. Споживчі товари:
- Фармацевтичні товари;
- Косметика;
- Синтетичні миючі засоби;
- Побутові електричні вироби;
- Відео- і телевізійна апаратура;
- Фото обладнання і
кінематографійне;
- Автомобілі;
- Дитячі іграшки;
- Деякі продукти харчування
3. Сировина, матеріали:
- Добрива;
- Засоби від комах;
- Ядохімікати
|
- Свіжі фрукти та овочі;
- Фруктові соки і напівфабрикати;
- М’ясо та вироби з нього;
- Молочні продукти;
- Оброблені продукти харчування
|
Слід зазначити, що положення ГАТТ 1947 щодо
недискримінації можуть застосовуватися в загальному контексті по відношенню до
всіх видів технічних бар’єрів.
ДОАРБІТРАЖНЕ ВРЕГУЛЮВАННЯ ГОСПОДАРСЬКИХ СПОРІВ
Це впливає з положень Статті ІІІ "Національний
режим щодо внутрішнього оподаткування регулювання”, в якій зазначено, що
"закони, правила та вимоги, які стосуються внутрішнього продажу, пропозиції до
продажу, купівлі, транспортування, розподілу чи використання товарів, а також
правила внутрішнього кількісного регулювання, які встановлюють вимоги щодо
змішування, переробки чи використання товарів у певних кількостях чи пропорціях,
не повинні застосовуватися до імпортованих чи вітчизняних товарів таким чином,
щоб створювати захист вітчизняного виробництва”. [ГАТТ, с.441] Однак тільки в
Угодах ТБТ та СФЗ весь спектр існуючих і можливих технічних бар’єрів
розглядається з точки зору їх негативного впливу на міжнародну торгівлю, її
обмеження.
НЕОБХІДНІСТЬ, ФУНКЦІЇ ТА ЗАВДАННЯ ІНСТИТУТУ БАНКРУТСТВА ПІДПРИЄМСТВ
Доречно нагадати, що в рамках ГАТТ в ході проведення Токійського раунду багатосторонніх
торговельних переговорів (1973-1979 рр.) була укладена Угода про технічні
бар’єри у торгівлі, яку фахівці зазвичай називають "Кодексом про стандарти”.
Під час проведення Уругвайського раунду багатосторонніх переговорів ця Угода
була доопрацьована, а внесені до неї поправки та зміни розширили сферу її дії.
Так, Угода ТБТ передбачає, що технічні норми, стандарти, системи сертифікації
та випробування товарів, вимоги до їх пакування і маркування не повинні
створюватися і застосовуватися таким чином, щоб створювати складнощі в
торгівлі, а до імпормуємих товарів повинні застосовуватися ті ж стандарти,
адміністративні норми і вимоги, що і до товарів національного виробництва.
Країни СОТ взяли на себе зобов’язання слідкувати за тим, щоб нові стандарти і
технічні норми розроблялись на основі міжнародних норм і стандартів і не
застосовувались з метою обмеження імпорту.
Це
положення є виключно актуальним в контексті особливостей розвитку сучасного
виробництва, однією з
ключових характеристик якого є міжнародна диверсифікація, яка проявляється в
тому, що підприємства шляхом виробничої кооперації обмінюються необхідними в
технологічному процесі компонентами, частинами, вузлами, деталями,
стандартизація яких надає підприємствам можливість здешевлювати предмети
обміну, а отже і кінцеву продукцію. Одночасно, стандартизація дозволяє
підприємствам підтримувати оптимальний рівень матеріальних запасів і надає
гнучкості в використанні компонентів – замінників. Таким чином, стандартизація
сприяє зменшенню витрат і підвищенню ефективності виробництва.
Стандарти також відіграють важливу роль в
міжнародній маркетинговій діяльності, оскільки надають споживачу чітку і
зрозумілу інформацію про товар. Іноземний покупець, який знає той чи інший
стандарт за яким вироблена продукція, отримує повну інформацію щодо
характеристик, параметрів, умов виробництва і
якості. Можна сказати, що стандарти допомагають зменшити вагання
покупців стосовно специфіки і якості товарів, що експортуються або
імпортуються.
Крім того, стандарти використовуються урядами країн
для виконання своїх соціальних функцій. Урядові структури на національному і
регіональному рівнях встановлюють тисячі регулюючих стандартів для захисту
життя або здоров’я людини, тварин чи рослин, захисту навколишнього середовища.
Такі стандарти охоплюють одночасно характеристики продукції, матеріалів і
технологій, що використовуються для її виробництва.
В угоді використовуються терміни "технічний регламент і "стандарт”.
Хоча ці терміни і є подібними, однак між ними існує дуже важлива розбіжність.
Так, технічний регламент визначається, як "документ, у якому визначено
характеристики товару або пов’язані з ними виробничі процеси чи способи
виробництва, включаючи чинні адміністративні положення, дотримання яких є
обов’язковим. Він може також включати або містити тільки вимоги щодо
термінології, позначок, пакування, маркування чи етикування, які застосовуються
до певного товару, виробничого процесу чи способу виробництва”. [1,c.147]
Стандарт же визначається, як "документ, який затверджено визнаним органом і
який визначає призначені для загального і багатократного використання правила,
інструкції або характеристики товарів чи пов’язаних з ними виробничих процесів
або способів виробництва, дотримання яких є необов’язковим. Він може також
включати або містити тільки вимоги щодо термінології, позначок, пакування,
маркування чи етикування, які застосовуються до певного товару, виробничого
процесу чи способу виробництва”.[1,c.148]
Отже, у той час, як стандарти –
є добровільними ("необов’язковими”), то технічні регламенти, по природі, - є
примусовими ("обов’язковими”). Широке і добровільне використання стандартів
підприємствами пояснюється їх прагненням до досягнення певного рівня
технологічної однорідності продукції, що, безумовно, сприяє розвитку
спеціалізації і кооперації, а також міжнародної торгівлі. Напротивагу, технічні
регламенти зазвичай є інструментами запобігання доступу зарубіжних товарів на внутрішній ринок країни.
|