Головна     Економіка    Наука       Реєстрація   Вхід
Категорії розділу
Економічні статті
Менеджмент
Маркетинг
Мікроекономіка
Макроекономіка
Фінанси підручники
Початкова школа
Головна » Статті » Економічні статті

Тарифне регулювання


Значення тарифів в системі регулювання міжнародної торгівлі віддзеркалює як назва основної угоди — Генеральна угода з та-рифів і торгівлі, так і тематики раундів багатосторонніх торгове-льних переговорів, більшість з яких була повністю присвячена питанням зниження тарифів. Не дивлячись на значний прогрес, досягнутий в зниженні ставок мита, СОТ продовжує приділяти цьому питанню значну увагу, концентруючи зусилля на тих сфе-рах діяльності, де ставки мита, а отже і доступ до ринків не від-повідають тенденціям лібералізації торговельних режимів. В пе-ршу чергу це стосується сільського господарства, текстиля та одягу. Тому можна констатувати, що одна з основних цілей ГАТТ, яка полягає в максимальному зменшенні або скасуванні тарифів та інших торговельних бар’єрів ще не досягнута.
Зменшення та скасування торговельних бар’єрів в рамках ГАТТ є наслідком проведення дво- та багатосторонніх перегово-рів. Результатом таких переговорів, як правило, є досягнення до-мовленості щодо зменшення тарифів. Зменшені тарифи зазнача-ються у Розкладах поступок кожної країни.
Розклади поступок є одночасно як переліком узгоджених під час переговорів ставок тарифів по товарних позиціях, так і зо-бов’язанням не перевищувати в майбутньому реальні ставки по-над фіксовані. Зафіксовані в Розкладах поступок тарифні ставки прийнято називати "зв’язаними”.
Країни можуть порушити свої зобов’язання, підвищивши та-риф понад "зв’язаний” рівень. Однак при цьому, вони повинні провести переговори з найбільш зацікавленими партнерами, і в кінцевому підсумку відшкодувати їм завдані збитки.
Перед закінчення Уругвайського раунду країни, які проводили переговори, узагальнили свої зобов’язання у Розкладі, який став додатком до Марракеського протоколу до Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року. Протокол є юридичною угодою по зниженню тарифних ставок, якою передбачається, що "зниження тарифів, узгоджені з кожним Членом СОТ, запроваджуються у формі п’яти рівних знижень ставок, окрім випадків, коли у розкладі Члена СОТ передбачено інше. Перше таке зниження вводиться в дію у день набрання чинності Угодою СОТ, кожне наступне зниження вводиться в дію 1 січня кожного наступного року, а остаточна ставка вводиться в дію не пізніше ніж через чотири роки після набрання чинності Угодою СОТ, окрім випадків, коли у розкладі Члена СОТ передбачено інше”. [4 с.33]
Узгоджені договірними сторонами ГАТТ під час проведення торговельних переговорів тарифні та інші поступки зазначаються у їхніх Розкладах, які згідно Статті ІІ ГАТТ "Розклади поступок” є невід’ємною частиною Угоди [1, с.441]
Структурно розклади поступок поділяються на чотири части-ни:
•    Частина І — тарифні зобов’язання стосовно товарів, які походять з території інших договірних сторін і на які розпо-всюджується загальний режим найбільшого сприяння; [1. с.440]
•    Частина ІІ — тарифні зобов’язання стосовно товарів, які походять з території тих договірних сторін, на які розповсю-джується преференційний режим; [1. с.440]
•    Частина ІІІ — поступки щодо нетарифних заходів; [4. с.33]
•    Частина IV — зобов’язання щодо внутрішньої підтри-мки та експортних субсидій на сільськогосподарські товари від-повідно до Угоди про сільське господарство. [5, с.37]
Кожна країна має індивідуальний (окремий) Розклад поступок і зобов’язана не накладати тарифи або інші мита та збори за ставками, які "перевищують ті мита та збори, що були встановлені” у відповідному Розкладі. [1, с.439]
Прийняття такого зобов’язання називається "зв’язуванням” тарифної позиції, а митні ставки, стосовно яких було здійснено "зв’язування”, називаються зв’язаними митними ставками.
Договірні сторони ГАТТ повинні надавати одна одній режим не менш сприятливий, ніж це передбачено в їх Розкладах, звіль-няючи при цьому одна одну від мит, які перевищують ті, що ви-значені Розкладом, з урахуванням термінів, умов та застережень, які були передбачені в ньому. [1, с.439-440]
Разом з цим, згідно статті ІІ — Розклади поступок (п.2) при імпорті сторонам дозволяється накладати на товари одна одної:
" — збір, еквівалентний внутрішньому податку, який наклада-ється відносно аналогічного товару вітчизняного виробництва чи товару, з якого імпортований товар був повністю або частково виготовлений”;
-    будь-яке антидемпінгове чи компенсаційне мито;
-    плату або інші збори, що відповідають вартості нада-них послуг”; [1. с.440]
А у разі, коли товари імпортуються з країн, що користуються преференційним режимом, "зберегти свої вимоги, існуючі на день укладення цієї Угоди, щодо того, які товари можуть ввози-тися за преференційними ставками мита”. [1. с.440]
Слід зазначити, що навіть після прогресу в "зв’язуванні” ста-вок мита, досягнутого під час Уругвайського раунду багатосто-ронніх торговельних переговорів, рівень зв’язування по окремих країнах коливається в межах від 10 % тарифних позицій на про-мислові товари до 100 %. Дані таблиці 1 характеризують параметри зв’язування тарифів на промислову продукцію по країнах-членах СОТ.
Однак загальний рівень зв’язування тарифів не характеризує їх реальний рівень зв’язування по окремих товарах і товарних групах. Представлені в таблиці 2 дані демонструють, що по одній і тій же товарній групі середній рівень зв’язаних тарифів може відрізнятися в 10 разів (табл. 2).
 
Таблиця 1
Зв’язані тарифи на промислові товари [5.с.8]


Краї-ни    
За-гальна кіль-кість тариф-них лі-ній    
Час-тка зв’язаних та-рифних ліній    
Час-тка зв’язаних ну-льових тариф-них лі-ній    
Час-тка не-зв’язаних ну-льових тариф-них лі-ній    
Част-ка не ад-волор-них тариф-них ліній    
Простий серед-ній зв’язаний та-риф    
Стандартне відхи
лен-ня    Част-ка тари-фних лі-ній, що втричі переви-щують середній рівень    Частка тари-фних ліній з рів-нем понад 15 %
Пив-нична Амеріка                                     
Кана-да    6261    99,6    34,5    0,1    0,3    5,2    5,0    5,8    5,8
США    7872    100,0    39,4    0,0    4,2    3,9    5,6    7,5    3,5
Ла-тинська Амеріка                                    
Арге-нтіна    10530    100,0    0,0    0,0    N.A    31,0    6,7    0,0    99,7
Бра-зилія    10860    100,0    0,5    0,0    0,0    30,0    7,4    0,0    97,4
Чилі    5055    100,0    0,0    0,0    0,1    25,0    0,5    0,0    99,9
Ко-лумбія    6145    100,0    0,0    0,0    0,2    35,5    3,3    0,0    100,0
Коста Рика    1546    100,0    0,0    0,0    N.A    44,6    5,5    0,0    99,8
Эль Сальва-дор    4922    100,0    0,0    0,0    0,0    36,9    8,1    0,0    100,0
Ямайка    3097    100,0    0,0    0,0    0,0    50,0    0,9    0,0    100,0
Мек-сіка    11255    100,0    0,0    0,0    0,0    34,8    3,4    0,0    99,3
Перу    4545    100,0    0,0    0,0    N.A    30,0    0,0    0,6    100,0
Вене-суэла    5974    100,0    0,0    0,0    0,0    33,9    3,7    0,0    99,2
Захі-дна Ев-ропа                                    
Евро-пейский Союз    7635    100,0    26,9    0,0    0,5    4,1    4,0    2,6    1,5
Ісла-ндія    5689    93,2    41,6    2,9    0,0    9,7    11,9    9,2    28,1
Нор-вегія    5326    100,0    46,5    0,0    2,6    3,4    6,2    10,6    0,3
Швейцарія    6217    98,9    17,2    0,0    82,8    1,8    4,6    8,7    0,3
Туре-ччина    15479    36,3    1,4    0,8    0,1    42,6    36,7    3,5    73,9
Схід-на Ев-ропв                                    
Чехія    4354    100,0    14,0    0,0    0,0    4,3    3,1    1,2    0,9
Уго-рщина    5896    95,4    10,4    0,2    0,1    7,4    5,4    2,0    3,1
Польща    4354    95,8    2,2    0,0    0,0    10,4    5,2    1,2    13,3
Ру-мунія    4602    100,0    5,8    0,0    0,0    30,8    9,8    0,0    90,1
Сло-ваччина    4354    100,0    14,0    0,0    0,0    4,3    3,1    1,2    0,9
Азія                                    
Авст-ралія    5520    95,9    17,7    0,2    0,8    14,2    14,7    6,3    25,3
Гог-Конг    5110    23,5    23,5    76,5    0,0    0,0    0,0    0,0    0,0
Індія    4354    61,6    0,0    0,4    1,1    58,7    33,3    0,1    97,8
Індо-незія    7735    93,2    0,0    1,2    0,0    38,9    12,3    0,3    97,2
Япо-нія    7339    99,2    47,4    0,4    3,5    3,5    6,0    5,2    1,8
Корея    8882    90,4    11,6    0,0    0,2    11,7    9,6    1,4    19,1
Ма-лайзія    10832    61,8    1,6    2,8    3,2    17,2    13,4    0,4    58,3
Новая Зеландия    5894    100,0    39,4    0,0    2,5    12,7    15,7    4,0    39,5
Фі-ліппіни    5387    58,6    0,0    0,0    4,1    26,1    12,0    0,0    82,7
Сін-гапур    4963    65,5    15,2    33,8    0,2    4,6    4,8    0,5    0,2
Шри-Ланка    5933    8,0    0,1    1,4    22,4    28,1    24,1    0,2    52,0
Таі-ланд    5244    67,9    0,0    1,2    19,7    27,5    10,6    0,1    87,1
Аф-ріка                                    
Ка-мерун    4721    0,1    0,0    0,0    0,0    17,6    9,4    0,0    45,8
Чад    4721    0,4    0,0    0,0    0,0    17,8    10,0    0,4    45,8
Габон    4721    100,0    0,0    0,0    0,0    15,5    4,8    1,1    1,3
Сене-гал    2818    32,3    0,9    0,0    N.A    13,8    5,3    0,0    79,2
Пів-денна Афріка    11677    98,1    7,7    0,3    1,3    17,7    10,9    0,1    46,4
Туніс    5087    46,3    0,0    1,0    0,0    34,0    15,0    0,0    98,4
Зім-бабве    1929    8,8    3,0    44,7    N.A    11,3    13,0    9,3    44,1

Таблиця 2
Простий середній рівень зв’язаних тарифів на промислові товари по країнах та товарних групах [11]






Країни    Деревина, папір, мебліі та інше     Текстиль та одяг    Шкіра, гумові ви-роби, взуття товари для подорожей     Метали    Хімічне та фото обладнання    Транспортне обладнання    Неелектричне об-ладнання     Електричне облад-нання    Мінерали, дорого-цінні камені та метали     Промислові товари     Риба та рибопроду-кти
Північна Америка                                             
Канада    1,3    12,4    7,6    2,8    4,5    6,8    3,6    5,2    3,1    4,2    1,8
США    0,6    8,9    8,4    1,8    3,7    2,7    1,2    2,1    3,3    3,0    2,2
Латинська Америка                                            
Аргентина    29,4    35,0    35,0    34,4    23,5    34,6    34,9    34,7    32,8    33,7    34,5
Бразилія    27,7    34,9    34,7    33,4    22,7    33,6    32,6    31,9    33,5    33,5    33,4
Чилі    25,0    25,0    25,0    25,0    25,0    24,9    25,0    25,0    24,9    25,0    25,0
Колумбія    35,0    36,8    35,2    35,0    35,0    35,8    35,0    35,0    35,1    35,0    47,7
Коста Ріка    44,2    45,1    45,9    44,5    43,5    49,6    44,2    43,3    44,6    44,7    46,3
Ель Сальва-дор    35,3    38,6    40,8    35,0    37,7    35,8    32,6    34,6    37,7    38,2    45,0
Ямайка    50,0    50,0    50,0    50,0    50,0    50,0    50,0    50,0    50,0    50,0    50,6
Мексика    34,0    35,0    34,8    34,7    35,2    35,8    35,0    34,1    34,4    34,6    35,0
Перу    30,0    30,0    30,0    30,0    30,0    30,0    30,0    30,0    30,0    30,0    30,0
Венесуела    33,7    34,9    34,5    33,6    34,1    33,6    33,2    33,9    34,1    33,4    33,8
Західна Єв-ропа                                            
Європейсь-кий Союз    0,7    7,9    4,8    1,6    4,8    4,7    1,8    3,3    2,4    2,7    11,8
Ісландія    11,9    9,7    13,8    6,8    2,8    17,1    7,0    19,4    11,5    21,9    3,6
Норвегія    0,4    8,5    2,2    1,1    3,0    3,3    2,7    2,7    0,7    2,2    7,3
Швейцарія    2,1    4,6    2,0    1,1    1,5    2,2    0,6    0,7    1,5    1,3    0,5
Туреччина    40,5    80,3    79,9    30,4    29,0    25,8    23,7    26,6    39,4    43,3    26,2
Східна Єв-ропа                                            
Чехія    5,5    6,2    3,8    3,8    4,0    6,2    3,8    4,2    3,4    3,6    0,2
Угорщина    5,4    8,1    6,7    4,9    5,5    15,9    8,4    9,5    5,0    7,8    17,1
Польща    8,0    13,1    11,9    9,9    8,7    16,1    8,9    9,7    6,9    11,6    16,3
Румунія    31,4    32,9    30,7    31,7    30,6    32,1    29,5    27,3    32,2    29,3    28,1
Словаччина    5,5    6,2    3,8    3,8    4,0    6,2    3,8    4,2    3,4    3,6    0,2
Азія                                            
Австралія    7,0    28,8    17,5    4,5    9,2    15,1    9,1    13,3    7,0    7,0    0,8
Гонг-Конг    0,0    0,0    0,0    0,0    0,0    0,0    0,0    0,0    0,0    0,0    0,0
Індія    56,4    87,8    67,8    58,3    44,1    53,9    36,2    44,8    47,2    72,4    68,6
Індонезія    39,6    39,9    39,6    36,4    37,4    58,5    36,6    38,7    39,2    36,9    40,0
Японія    1,2    6,8    15,7    0,9    2,4    0,0    0,0    0,2    1,0    1,1    6,2
Корея    4,8    18,2    16,7    7,7    6,7    24,6    11,1    16,1    10,4    11,4    19,1
Малайзія    19,8    20,7    19,1    14,2    15,4    29,8    10,9    14,1    14,7    12,6    14,5
Нова Зелан-дія    4,5    21,9    19,1    11,2    6,1    17,0    15,1    16,1    7,6    11,7    2,8
Філіппіни    31,8    27,7    32,7    22,9    22,6    26,1    22,0    26,2    28,5    29,5    29,4
Сінгапур    3,1    7,8    3,4    3,2    5,0    4,4    4,3    4,9    1,2    1,2    9,8
Шрі-Ланка    32,6    45,0    43,0    16,6    15,8    18,3    12,8    20,4    26,2    27,1    49,2
Таїланд    21,3    29,2    34,1    25,6    29,3    38,5    23,4    30,5    25,9    29,5    12,5
Африка                                            
Камерун    21,8    22,8    21,2    15,9    11,6    14,9    12,2    16,8    18,5    22,9    23,8
Чад    21,8    22,7    21,2    15,9    11,6    20,2    12,2    16,8    18,5    22,9    23,8
Габон    15,5    15,1    15,0    15,2    15,2    15,0    15,2    15,0    16,1    18,5    15,0
Сенегал    17,6    16,1    16,3    15,1    15,2    14,1    6,7    7,2    15,1    15,0    12,9
Південна Африка    9,2    27,7    23,1    14,1    13,9    23,3    12,0    17,4    11,5    14,8    22,5
Туніс    34,2    56,3    36,1    25,6    26,5    25,5    25,2    29,1    28,9    32,5    41,2
Зімбабве    12,6    21,4    13,1    9,1    5,5    10,1    6,3    12,3    7,6    15,5    3,1

Раніше вже зазначалось, що після зв’язування тарифів країна не має права перевищувати узгоджений рівень, який внесено в Розклад поступок. Однак вона має право, виходячи з конкретної ринкової ситуації зменшувати реально застосовуваний рівень ставки мита. Це видно з даних таблиці 3 на прикладі Канади, країн Латинської Америки, більшості країн Азії. Разом з тим, середній рівень застосованих ставок тарифів перевищував зв’язаний рівень в США, ЄС, Чехії, Угорщині, Словаччині, Япо-нії.
Таблиця 3
Прості середні рівні зв’язаних та реально застосованих та-рифів
на промислові товари [ с.17]


Країни    Кінцевий те-рмін впрова-дження    Середній рівень зв’язування    Середній рівень застосованих та-рифів    
Відхилен-ня
Північна Аме-рика                 
Канада    2000    5,2    4,8 (1998)    0,4
США    2000    3,9    4,3 (1999)    -0,3
Латинська Америка                
Аргентина    2005    31,0    13,7 (1998)    17,3
Чилі    2005    25,0    10,9 (1997)    14,1
Колумбія    2005    35,5    11,2 (1998)    24,3
Коста Ріка    2005    44,6    6,4 (1998)    38,2
Мексика    2005    34,8    12,6 (1998)    22,3
Перу    2005    30,0    13,0 (1998)    17,0
Західна Євро-па                
Європейський Союз    2000    4,1    5,0 (1998)    -0,9
Ісландія    2000    9,7    2,5 (1998)    7,2
Норвегія    2000    3,4    3,3 (1998)    0,1
Швейцарія    2000    1,8         …
Туреччина    2000    42,6    7,5 (1996)    35,1
Східна Європа                
Чехія    2000    4,3    4,8 (1998)    -0,5
Угорщина    2000    7,4    9,0 (1996)    -1,7
Словаччина    2000    4,3    4,9 (1998)    -0,6
Азія                
Австралія    2000    14,2    5,8 (1998)    8,3
Гонг-Конг    2005    0,0    0,0 (1998)    0,0
Японія    2000    3,5    4,2 (1998)    -0,6
Корея    2005    11,7    7,9 (1998)    3,8
Філіппіни    2005    26,1    9,5 (1998)    16,6
Сінгапур    2005    4,6    0,0 (1996)    4,6
Африка                 
Камерун    2005    17,6    17,6 (1999)    0,0
Чад    2005    17,6    17,6 (1999)    0,0
Габон    2005    15,5    17,6 (1999)    -2,1

До питань тарифного регулювання міжнародної торгівлі на-лежать також тарифні переговори (умови і принципи їх успішно-го проведення), процедури та правила переговорів, зміна Розкла-дів та порядок початку переговорів щодо зміни Розкладів, призупинення дії чи скасування поступове які регулюються від-повідними статтями ГАТТ та домовленостями Уругвайського ра-унду.

Хостинг від uCoz | Субота, 27.04.2024 | Вітаю Вас Гість | RSS