Маркетинг — комплекс заходів у сфері досліджень торгове-ль¬но-збутової діяльності підприємства по вивченню всіх чинників, що здійснюють вплив на процес виробництва і просування товарів і послуг від виробника до споживача. Елементи маркетингу: 1) вивчення споживача; 2) дослідження мотивів його поведінки на ринку; 3) аналіз безпосередньо ринку; 4) дослідження продукту (виробу чи послуг); 5) аналіз систем і методів реалізації продукту; 6) аналіз обсягу товарообороту підприємства; 7) вивчення конкурентів, визначення форм і рівня (ступеня жорсткості) конкуренції; 8) дослідження рекламної діяльності; 9) визначення найбільш ефективних засобів просування то-вару на ринку; 10) вивчення «ніші» ринку. «Ніша» ринку — галузь виробничої і комерційної діяльності, в якій підприємство має найкращі можливості (порівняно з потен-ційними конкурентами) щодо реалізації своїх переваг для збіль-шення товарообігу. Банківський маркетинг — система управління банківською діяльністю у рамках загальної ідеології маркетингу. Базові категорії маркетингу • Нестаток — брак засобів до існування; бідність, нужда, злидні. • Потреба — 1) необхідність у чому-небудь, що вимагає задоволення; 2) вимоги, які необхідно задовольнити, запити відповідно з культурним рівнем та особистістю індивідуума. • Запит — потреба у чомусь, яка підкріплена купівельною спроможністю. • Товар — все те, що становить предмет торгівлі, може задо-вольнити потребу чи нестаток і пропонується на ринку з метою звернення уваги, придбання або використання. • Обмін — процес руху товарів як форма розподілу продуктів праці суспільства, обмін попиту і пропозиції. • Угода — 1) комерційний обмін цінностями між двома сторо-нами; 2) договір, за яким встановлюються взаємні зобов’язання щодо чого-небудь. • Ринок — сукупність існуючих і потенційних покупців то-вару. Під час вивчення зазначених питань слід звернути увагу на специфічне значення загальноекономічних категорій «товар» і «ринок», що є дуже важливим для розуміння особливостей мар-кетингу. Згідно із законом Парето*, 20 % споживачів купують 80 % то-варів. Тому важливим завданням маркетингу є саме встановлення кола цих споживачів. Інструменти маркетингу 1. Робота з продуктом (визначення розміру кредиту, строків, умов його надання і погашення, назва, властивості, гарантії, технічне обслуговування клієнта, торговельне обслуговування). 2. Визначення ціни (процентної ставки, комісійної винагороди, встановлення і зміна ціни, можливості її диференціювання, на-дання знижок, формулювання умов платежу тощо). 3. Розподіл (система збуту послуг філії, відділення і т. п.). 4. Комунікації (реклама, підтримка збуту і робота з громадсь-кістю).
|