Уругвайський раунд сприяв усуненню великої кількості
обмежень в сільськогосподарському та промислових секторах, а також ліквідації
таких обмежувальних заходів, як добровільні експортні обмеження і змінне
мито. До дозволених кількісних обмежень відносяться:
·
обмеження, що накладаються згідно
з Угодою про текстиль та одяг;
·
обмеження, що накладаються
країнами, які мають проблеми з платіжним балансом, за умови, що вони
здійснюються відповідно до Статей XII та XVIII ГАТТ 1994 року та Домовленості
ГАТТ 1994 року щодо платіжного балансу (прийнятій під час Уругвайського
раунду);
·
обмеження, що накладаються
відповідно до інших положень ГАТТ , 1994 року щодо винятків, зокрема. Статті
XX.
Необхідно зауважити, що Угода про текстиль та одяг
передбачає, що країни, які створили обмеження (головним чином, розвинені
країни), повинні усунути їх за чотири етапи протягом 10 років до 1 січня 2005
року. Більше того, задля кращого доступу до ринку для текстильної продукції,
яка залишається під дією обмежень протягом перехідного періоду, Угода вимагає
обов’язкового зростання на певний відсоток розмірів квот, які передбачені
двосторонніми угодами. Ці правила передбачають спеціальний і більш сприятливий
режим для "малих постачальників” і найменш розвинених країн, зокрема, що
стосується базових рівнів квот, темпів зростання та вимог до гнучкості.
Процедури ліцензування імпорту
Угода про процедури ліцензування імпорту закладає принципи
та правила, згідно з якими ці процедури, прийняті країнами задля адміністрування
кількісних обмежень та інших цілей, не повинні створювати перешкоди для
торгівлі. За цими правилами особлива увага має приділятися розподілу ліцензій
на імпорт з країн, що розвиваються, насамперед з найменш розвинених країн.
Заходи захисту за необхідності (захисні, антидемпінгові та компенсаційні
заходи)
За необхідності до захисних заходів відносяться обмеження
на імпорт, які країні дозволяється вводити в певних ситуаціях, за умов
відповідності специфічним критеріям. Ці заходи включають:
·
захисні заходи з обмеження імпорту
в разі, коли його збільшення завдає значної шкоди національним виробникам
подібної або конкурентної продукції.
·
накладення антидемпінгового мита
на відповідну продукцію та компенсаційного мита на субсидовану імпортну
продукцію, якщо збільшення такого імпорту завдає значної шкоди національній
промисловості. Правила поширюють спеціальний і диференційований режим на застосування
таких заходів. Наприклад:
·
Угода про захисні заходи
передбачає - імпорт з країни, що розвивається, не підлягає запобіжним заходам,
якщо його частка в загальному імпорті цієї продукції до країни складає менше
3%. Це не застосовується, коли країни, що розвиваються, мають індивідуальні
частки менші 3%, але сукупно мають більше 7% імпорту.
·
Угода про субсидії і компенсаційні
заходи вимагає від органів влади припиняти розслідування, якщо:
- продукція походить з країни, що
розвивається, де величина субсидії є мінімальною (менше 1%), або обсяг імпорту
субсидованої продукції чи шкода, яку вона завдає національній промисловості,
мізерні;
- продукція походить з країни, що розвивається, і
·
рівень наданих субсидій не
перевищує 2% вартості перерахованої на одиницю продукції;
·
субсидований імпорт складає менше
4% сукупного імпорту в країну-імпортер. Однак, ці правила не діють, коли
країни, що розвиваються, мають індивідуальні частки менші 4%, але колективно
мають більше 9% сукупного імпорту.
|