Інституційна структура міжнародних валютно-кредитних і
фінансових відносин включає численні міжнародні організації. Одні з них, маючи
великі повноваження і ресурс, здійснюють регулювання міжнародних валютно-кредитних
і фінансових відносин. Інші являють собою форум для міжурядового обговорення,
вироблення консенсусу і рекомендацій з валютної і кредитно-фінансової політики.
Треті забезпечують збір інформації, статистичні й науково-дослідні видання з
актуальних валютно-кредитних і фінансових проблем і економіки у цілому. Деякі з
них виконують усі названі функції.
Міжнародні фінансові організації (МФО) створюються шляхом об'єднання
фінансових ресурсів країнами-учасницями для вирішення визначених завдань у
галузі розвитку світової економіки. Цими завданнями можуть бути:.
операції на міжнародному валютному і фондовому ринках з метою
стабілізації й регулювання світової економіки, підтримки й стимулювання міжнародної
торгівлі;
−
міждержавні кредити — кредити
на здійснення державних проектів і фінансування бюджетного дефіциту;
−
інвестиційна
діяльність/кредитування в сфері міжнародних проектів (проектів, які стосуються
інтересів декількох країн, що беруть участь у проекті як прямо, так і через
комерційні структури);
-
інвестиційна
діяльність/кредитування у сфері «внутрішніх» проектів (проектів, що
безпосередньо зачіпають інтереси однієї країни чи комерційної
організації-резидента), здійснення яких може вплинути на міжнародний бізнес
(наприклад, інфраструктурі проекти, проекти у сфері інформаційних технологій,
розвитку транспортних і комунікаційних мереж та ін.);
-
благодійна діяльність
(фінансування програм міжнародної допомоги) і фінансування фундаментальних
досліджень.
Після
Другої світової війни розлад міжнародної й національних валютно — кредитних
систем і украй важкий стан народного господарства воюючих країн обумовили необхідність
мобілізації національних фінансових ресурсів цих держав і вживання колективних заходів для ліквідації
наслідків війни. З цією метою на
міжнародній валютно-фінансовій
конференції ООН, що відбулася у 1944 році у місті Бреттон-Вудс (США), було
прийняте рішення про створення як спеціалізованого органа ООН Міжнародного
валютного фонду (МВФ) — для відновлення і стабілізації міжнародної і
національних валютно-фінансових систем і Міжнародного банку реконструкції й
розвитку (МБРР) - для сприяння приватному капіталу в розширенні інвестиційного
кредитування. З подальшою
стабілізацією національних господарств європейських країн, розширення міжнародних економічних зв'язків та
інтернаціоналізації
господарського життя у світі відбувалися зміни діяльності МВФ і МБРР. Ці міжнародні
організації стадії більше
приділяти уваги організації допомоги країнам з подолання виникаючих
кризових явищ і структурні перебудови їх економіки, а також значно розширили
фінансове сприяння країнам, що одержали державну незалежність, із метою прискорення
темпів їх економічного розвитку.
Зростаючий
спектр питань у валютно-кредитній сфері як на міжнародній арені, так і в
окремих регіонах, які необхідно було вирішу ваги світовому співтовариству,
також викликав потребу в створенні регіональних банків довгострокового
кредитування.
У
результаті якщо у довоєнні роки існував лише Банк міжнародних розрахунків у
Базелі (Швейцарія), то тепер функціонує ціла система міжнародних валютно-кредитних
організацій як глобального, так і регіонального характеру (Азіатський
банк розвитку, Міжамериканський банк розвитку, Африканський банк розвитку,
Європейський банк реконструкції й розвитку та ін.).
Міжнародний банк реконструкції и розвитку (світовий банк)
МБРР, більш відомий як Світовий або Всесвітній банк, був створений у 1944
році з метою надання допомоги у відновленні
й розвитку економіки західноєвропейських країн, господарство яких було
підірване Другою світовою війною. Із середини 50-х pp. після відновлення
положення v цих країнах основну увагу
МБРР було переключено на сприяння економічному розвитку держав, що звільнилися від колоніальної залежності.
Світовий банк як спеціалізований інститут ООН надає країнам, що розвиваються, фінансову
допомогу, виступає в ролі радника у розробці програм їхнього економічного
розвитку, координує дії промислово розвинутих країн і сприяє розвитку міжнародних економічних організацій.
Вищим органом МБРР с Рада
керуючих, яка складається з представників усіх країн-членів Банку, що призначаються відповідними урядами на п'ятирічний термін.
Збирається на сесії один раз на рік
разом із 1УІВФ. Членами МБРР можуть бути країни, що вступили в МВФ, оскільки
зобов'язані проводити валютно-фінансову політику, що відповідає Статуту МВФ.
Членами МБРР є 180 країн, однак завдяки
системі розподілу голосів ведучу роль у Байку грає група з 10 найбільш розвинутих країн на чолі зі США.
Рішення в Раді керуючих приймаються простою більшістю голосів. Кожна країна має
250 голосів плюс один голос за акцію в 100 тис. СДР у капіталі Банку, і в
результаті на «групу 10» припадає більш 60% усіх голосів. Для прийняття
найбільш важливих рішень потрібно кваліфікована більшість (85%) голосів, а тому
США, що мають більш 17% голосів, мають право вето по всіх найважливіших
питаннях. Навіть такі великі країни, як Росія, Китай і Індія, що мають по 3%
голосів, не мають серйозного впливу на прийняття рішень.
Поточною
діяльністю керує Директорат, що складається
з 22 директорів-виконавців, із яких 7 призначаються (представляють США, Англію,
Францію, Німеччину, Індію, КНР і Росію), а інші обираються членами Банку.
Директорат очолює Президент Банку,
яким за традицією є американець (у даний час Вульфенсон — від США).
Статутний капітал МБРР створюється шляхом підписки
країн-членів на його акції. Спочатку капітал складав К) млрд дол. США, але
надалі в зв'язку з необхідністю розширення його кредитної діяльності треба було
неодноразово збільшувати передплатний капітал, що в 1998 році досяг 186,4 млрд
дол. США (понад 150 млрд СДР, сплачена частина — 11,3 млрд, а інше може бути
затребуване при необхідності).
Для
поповнення своїх ресурсів МБРР виступає як позичальник на світовому фінансовому
ринку, розміщуючи на ньому в окремі роки облігаційні позики на суму більш 10
млрд дол. Оскільки МБРР має добру репутацію, а облігації приносять солідний
прибуток (близько 7% річних), приватні банки й інші кредитно-фінансові
інститути охоче вкладають вільні капітали в облігації МБРР.
Кредитні операції МБРР відповідають інтересам приватного капіталу, що за
посередництвом Банку здійснює активну інвестиційну діяльність, зокрема, у країнах, що розвиваються. МБРР надає
кредити на ухвалені ним проекти, причому отримання цих кредитів обумовлюється
виконанням позичальником ряду рекомендацій Банку як
економічного, гак і
соціального порядку. Загальна сума кредитів, наданих Банком 128 країнам за
більш ніж 50 років його діяльності, перевищила 320 млрд. дол. МБРР надає
кредити платоспроможним позичальникам і винятково на високорентабельні проекти.
! Одержувачами кредитів можуть бути уряди країн-членів Банку, а
також приватні фірми й організації, що мають гарантію уряду або центрального
банку. Кредити МБРР — довгострокові, звичайно надаються на 15-20 років із
пільговим періодом 5 років. Об'єкти, що споруджуються з участю МБРР,
покриваються його кредитами не більше ніж на 30° о їх вартості. По видаваних
кредитах Банк стягує в середньому на 0,5% більше, ніж самий Банк сплачує по
залученим коштам, а оскільки ставки світового фінансового ринку досить високі,
то і кредити МБРР є дорогими, а тому недоступними для багатьох країн, що
розвиваються.
-і Найбільша частина
наданих МБРР кредитів спрямована на розвиток інфраструктури, на підтримку
сільського господарства й рибальства, а на розвиток промисловості — менше 15%.
У
кредитній діяльності Банку на початку 80-х pp. відбулися значні зміни; якщо
раніше Банк надавав тільки цільові кредити на якісь конкретні об'єкти
виробничого характеру, то з цього часу МБРР став виділяти кошти на здійснення
програм структурної перебудови і на врегулювання гострих валютно-фінансових
проблем країн, що розвиваються. Зокрема, у зв'язку з тривалою у 1997 році
валютно-фінансовою кризою в країнах Південно-Східної Азії в рамках міжнародних
програм екстреної допомоги Банк виділив багатомільярдні доларові кредити
Південній Кореї, Таїланду, Індонезії, Малайзії та іншим країнам регіону.
Частка зазначених нецільових кредитів у всьому обсязі виділених Банком
коштів зростає: якщо на початку 80-х pp. на них приходилося 10-12%, то у 90-х
pp. — уже більш 25%. Одержувачами цих кредитів є, як країни що розвиваються,
так і східноєвропейські держави й республіки колишнього СРСР.
У
зв'язку з тим що ресурси МБРР виявилися недостатніми для задоволення зростаючих
потреб країн, що розвиваються, у кредитах і одночасно занадто дорогими, на
додаток до МБРР на правах дочірніх організацій були створені МФК (1956 p.) і
МАР (1960 p.).
|