Узагальнення досвіду навчання маркетингу та менеджменту в
провідних школах
бізнесу світу дає змогу виділити такі альтернативні підходи до навчання маркетингу,
менеджменту та ін.:
— кейс-метод Гарвардської школи бізнесу;
— метод досліджень Чиказької школи бізнесу;
— навчання за допомогою практикуючих менеджерів у Кейптаунському університеті (Південно-Африканська
Республіка);
— японський підхід
до навчання.
Решта навчальних закладів або віддають перевагу одному із
запропонованих методів, або ж комбінують зазначені підходи в різному співвідношенні для різних дисциплін і програм.
Кейс-метод було започатковано в Гарвардській школі бізнесу доктором Копеландом ще в 1921
році, хоча активно він почав використовуватись у післявоєнний період. Кейс-метод дає
можливість через
колективну творчу дискусію на прикладі конкретної, абсолютно правдивої ситуації, що містить
оригінальний практичний досвід, виробити в слухачів цілком конкретні практичні навички.
Переваги кейс-методу:
— наближеність до життя в бізнесі;
— двоетапне обговорення (мікрогрупа і програма в цілому);
— співпраця слухачів і формування навичок роботи в групі;
Проблеми:
— високі витрати на підготовку кейсів (до 2 тис. дол. за 1 кейс);
— потреба у висококваліфікованих дослідниках для підготовки нових кейсів;
— старіння кейсів;
Метод досліджень Чиказької школи бізнесу, другої за віком,
заснованої в 1926 році, ґрунтується на
самостійних дослідженнях слухачами публікацій і діяльності корпорацій з певних питань, наступному
обговоренні отриманих висновків і результатів, внесенні пропозицій щодо прийняття
відповідних рішень у компаніях. Слухачам надається право не лише самостійно обирати тему
дослідження, а й
наукового керівника, план опанування дисциплін у межах встановленої логіки навчання. Провівши
дослідження літератури різних дисциплін та корпорацій, слухачі набувають навичок не лише консалтингової діяльності,
а й вміння співпрацювати
з різними фахівцями компанії.
Переваги:
— високий рівень фундаментальної підготовки;
— гнучкість програм і змісту навчання;
Проблеми:
— необхідність створення великого банку публікацій, що можуть бути об'єктом дослідження
для конкретних дисциплін;
— високі вимоги до викладачів, які повинні поєднувати педагогічну діяльність, дослідження,
консалтинг і вміння організувати колективну роботу.
Підхід Кейптаунського університету полягає в тому, щоб залучати до викладання не лише
окремих тем, а й цілих курсів ме-неджерів-практиків, які мають певний хист до
педагогічної роботи
й досвід викладацької діяльності.
Переваги:
— практична спрямованість навчання: вивчається те, що корисно і
стосується справи;
— добре знання слухачами сучасних проблем і реального досвіду бізнесу,
інструментів менеджменту;
Проблеми:
— труднощі формування команди викладачів;
— різний рівень
викладання дисциплін, різна методика, що потребує від слухачів пристосування до викладачів.
Японський підхід до навчання менеджменту та маркетингу ґрунтується переважно на
підготовці фахівців у навчальних центрах в середині компаній, орієнтуючись
насамперед на досвід компанії. Однак викладачі для таких центрів готуються здебільшого централізовано в Токійському
інституті менеджменту.
Переваги:
— чітка орієнтація навчання на практику роботи в
конкретній компанії;
— висока мотивація
навчання;
— відсутність бар'єрів між навчанням і практикою;
— висока віддача від навчання, оскільки підготовка
здійснюється під
певні посади;
Проблеми:
— недостатня фундаментальна підготовка, завищення ролі прикладних дисциплін;
— вузький світогляд навчання, труднощі застосування отриманих знань і навичок в інших
компаніях, а також на вищому рівні менеджменту;
— висока вартість навчання в розрахунку на одного
слухача.
Як спосіб
розв'язання проблем японські компанії практикують підготовку менеджерів у провідних
школах бізнесу США, а останнім часом і Західної Європи, а також їхніх відділень (філій) у Тихоокеанському
регіоні.
|