Міжнародний менеджмент - особливий вид менеджменту, головними цілями якого є
формування, розвиток і використання конкурентних переваг фірми за рахунок можливостей
ведення бізнесу в різних країнах і відповідного використання економічних,
соціальних, демографічних, культурних та інших особливостей цих країн та міждержавної взаємодії (табл.1).
Таблиця 1
Характеристика
державного та міжнародного бізнесу
Внутрішній бізнес
|
Міжнародний бізнес
|
Національна модель управління
|
Міжнародний менеджмент
|
Мета - отримання прибутку за рахунок використання конкурентних переваг у системі "НДР-вироб-
ництво-продаж-
сервіс"
у межах даної країни
|
Мета - отримання прибутку за ра-
хунок використання можливостей
різних країн і регіонів та праці
на ринках різних
країн
|
Формування, утримання та розвиток конкурентних переваг у системі
"НДР-виробництво-продаж-сервіс"
|
Формування, утримання, розвиток конкурентних переваг у системі ' 'НДР-виробництво-продаж-сервіс" на підставі використання можливостей різних країн та міжнародної взаємодії
|
|
|
Засоби: розширення ринків, використання більш
вигідних ресурсів, використання
законодавчих, по-
літичних та соці-
альних можли-
востей в середині
країни
|
Засоби: розширення ринків, використання більш вигідних ресурсів, використання за-
конодавчих, полі-
тичних та соціаль-
них можливостей
у межах країн, а також з використанням
міждер-
жавної взаємодії
|
Пошук засобів розвитку бізнесу та перетворення їх
на конкурентні переваги фірми в
середині
країни
|
Пошук засобів розвитку бізнесу та перетворення їх на
конкурентні переваги фірми в краї-
нах та в контексті
міждержавної вза-
ємодії
|
Обсяг, зростання та складність бізнесу змінюється залежно від охоплення ним різних етапів системи "НДР" та від диверсифікації бізнесу
в середині країни
|
Обсяг, зростання та
складність бізнесу змінюється залежно від кількості країн; від глибини
залучення кожної країни до системи "НДР-виробництво-продаж-сервіс" фірми
|
Менеджмент відпрацьовує страте-
гію зростанню та розвитку фірми в
середині
країни
|
Менеджмент відпрацьовує страте-
гію зростанню та розвитку фірми із
залученням декількох країн
|
Бізнес працює у внутрішньодержавному культурному середовищі
|
Міжнародний бізнес працює в різних культурних середовищах, його ефективність залежить від куль-турної національної складової
|
Менеджмент не враховує культурне середовище
|
Міжнародний менеджмент, враховуючи
культурний фактор, дає можливість
отримання та розвитку конкурентних
переваг
|
Бізнес має можливість використовувати все найкраще в середині країни
|
Міжнародний бізнес має можливість використовувати
світову глобалізацію
|
Менеджмент шукає та використовує конкурентні переваги в межах країн
|
Менеджмент шукає та використовує конкурентні переваги через глобалізацію (всесвітній "бізнес-сервіс")
|
Бізнес як система, яка зорієнтована на
отримання прибутку від використання
знань
|
Бізнес як система, яка зорієнтована на отримання прибутку від використання знань
|
Управління
бізнесом як система управління знаннями.
|
Управління бізнесом як система управління знаннями в міжнародному масштабі
|
Нова концепція сучасного
міжнародного управління вимагає, щоб люди були зацікавлені в зростанні і застосовували відповідні
інструменти легко та з абсолютною впевненістю у досягненні поставленої мети та з умінням без
страху дивитися в майбутнє.
Особливості міжнародного
менеджменту проявляються в таких напрямах [1]:
1) наявність надзвичайно
різноманітних і комплексних виробничо-технологічних систем, які дають змогу використовувати переваги горизонтального поділу праці між окремими
ланками корпорації і які є продуктовими відділеннями. В таких умовах менеджмент повинен забезпечити інтегрованість
окремих виробництв, що дасть
можливість підвищити їх дохідність за рахунок нижчих цін на комплектуючі
деталі та матеріали від своїх компаній. Крім того, в умовах функціонування
транснаціональних корпорацій використання
механізмів трансфертного ціноутворення дає
змогу цілком легітимне уникати оподаткування в країнах з високими
податковими ставками на прибуток, дохід, додану вартість, зарплату тощо;
2) наявність розвинених
підприємницьких функцій (складових) організацій, які дають змогу корпорації встановлювати й
підтримувати
надійні зв'язки із зовнішнім середовищем. Йдеться про такі складові, як виробництво,
дослідження й розробки, людські ресурси, безпека, фінанси, маркетинг, стратегія.
Корпорація не має потреби
залучати до виконання цих функцій зовнішні організації. Отже, ці функції стають дещо
"дешевшими"; використання менеджментом корпорацій значних коштів більшості
індивідуальних акціонерів в інтересах певної їх групи, насамперед членів рад директорів
та вищого менеджменту.
Централізоване розпорядження
коштами незалежних власників (акціонерів) розширює реальну владу менеджменту
корпорацій, яка нерідко перевищує владу
держави. Така система часто призводить до:
— серйозних конфліктів між вищим менеджментом і рядовими акціонерами;
— специфічне адміністрування найбагатіших
акціонерів у вигляді контролю над
власністю. Відбувається розподіл влади на законодавчу
(рада директорів) і виконавчу (вищий менеджмент), розподіл між якими
визначити сьогодні практично неможливо. Це
зумовлено певним поєднанням функцій підприємництва та власне менеджменту в діяльності тих вищих
керівників, які входять до складу ради директорів;
— наявність великої кількості ланок організаційної
структури управління, що висуває на перший план проблему децентралізації управлінської діяльності. Це питання загострюється у
зв'язку з територіальним розміщенням
окремих частин корпорації в багатьох
країнах світу;
— деперсоналізація менеджменту, пов'язана з
прийняттям основних рішень не окремими
менеджерами, а певними ланками організаційної
структури, групою менеджерів;
— професіоналізація менеджменту
полягає в тому, що серед керівників різних рівнів, а також фахівців систематично зростає прошарок тих, які, крім основної
вищої освіти, мають додаткову освіту з менеджменту;
8) формування феномена корпоративної культури. Корпоративна культура поряд із формальними вимогами є
для працівників орієнтиром,
допомагає їм зрозуміти, які вимоги ставить перед ними компанія, яким має бути підхід до ухвалення рішень, які рішення вважаються прийнятними.
Завдання
міжнародного менеджменту:
— комплексне вивчення, аналіз та оцінка зовнішнього
середовища
міжнародного бізнесу з метою пошуку та використання джерел конкурентних переваг
фірми;
— поглиблений аналіз та оцінка культурного фактора
в кожній країні
перебування та використання можливостей цих країн при прийнятті стратегічних, тактичних
та оперативних рішень у діяльності фірми, як у даній країні, так і в цілому;
— оцінка, вибір і практичне використання
організаційних форм,
у межах яких здійснюються операції іноземних фірм, для того щоб максимізувати ефект
використання економічного потенціалу та правових можливостей країн перебування;
— формування та розвиток мультинаціонального
колективу фірми та
ії підрозділів у країні базування в інтересах максимального використання особистого
потенціалу працівників, можливостей окремих колективів та крос-національних
ефектів від їх взаємодії
в середині фірми;
— пошук, розвиток та ефективне використання
різноманітних можливостей
міжнародного бізнес-сервісу, передусім у галузях фінансового, технологічного та інформаційного
обслуговування економічних
операцій.
Десять ключових факторів успіху міжнародних компаній:
1. Погляд на себе як на групу
міжнародних підприємств, що керуються управлінськими командами, які відчувають себе комфортно в усьому світі.
2. Розвиток інтегрованих та
інноваційних стратегій, що ускладнюють і здорожчують конкуренцію з боку інших
фірм.
3. Агресивна та ефективна
реалізація своїх стратегій і їх підтримка значними інвестиціями.
4. Усвідомлення того, що
виникнення технологічних інновацій не можна пов'язувати лише із Сполученими
Штатами, а треба враховувати
і розвиток системи продукування технологічних інновацій в інших країнах.
5. Необхідно вести бізнес у світі переважно як на
єдиному великому ринку, а не як у сукупності
індивідуальних малих ринків.
6. Наявність таких організаційних
структур, які дозволяють виявляти
унікальні проблеми, керувати їх розв'язанням і таким чином забезпечувати найвищу продуктивність.
7. Розвиток систем, які
забезпечують неформальні політичні зміни у світі, та причетність цих змін до організаційних
структур.
8. Наявність управлінської
команди, інтернаціональної за своїм складом, і завдяки цьому, здатної краще
реагувати на зміну попиту на відповідних ринках.
9. Дозвіл зовнішнім директорам відігравати активну
роль в оперативному управлінні підприємствами.
10. Дотримання, завдяки належному керівництву, таких важливих тенденцій і вимог, як відкритість до
споживача, економічність
організаційних структур, підтримка автономності та підприємливості в
діяльності персоналу.
|