Крім
ГАТТ положення щодо свободи транзиту в сучасному міжнародному праві зафіксовані
ще в декількох міжнародних документах: Хартії економічних прав і обов’язків
держав (ООН, 1974 р.), Конвенції щодо транзитної торгівлі
внутрішньоконтинентальних країн (1964 р.) та Конвенції ОНН з морського права
(1982 р.). Стаття V ГАТТ проголошує свободу транзиту наступним чином: "повинна
існувати свобода транзиту через територію кожної сторони за маршрутами,
найбільш зручними для міжнародного транзиту, для транзитного руху на територію
інших сторін чи з територій інших сторін. Не повинна робитися жодна різниця,
основана на прапорі суден, місця походження, відправлення, в’їзду, виїзду чи
призначення або на будь-яких обставинах, що стосуються власності на товари,
судна чи інші транспортні засоби”. [1. с.443-444] При цьому під "транзитним
рухом” або "транзитом” в термінах ГАТТ розуміють: переміщення товарів або
транспортних засобів через територію країни, яке може включати перевантаження,
складування, дроблення чи зміну виду транспорту і "є лише частиною повного
шляху, який починається і завершується за межами кордонів сторони, через
територію якої проходить рух”.
Правило
щодо свободи транзиту поширюється практично на всі види транспорту, крім
транзитного руху літаків. В цьому випадку положення статті V "Свобода транзиту”
не повинні застосовуватися до транзитного руху літаків, але повинні
застосовуватися до повітряного транзиту товарів (включаючи багаж). [1. с.444]
Основною
вимогою ГАТТ стосовно транзитного руху транспортних засобів та товарів є
необхідність поширення режиму найбільшого сприяння на механізм всіх зборів,
правил, процедур і формальностей, пов’язаних з транзитом. Разом з тим, будь-яка
країна-член СОТ може вводити певні національні вимоги та правила, стосовно
транзитного руху транспортних засобів та товарів через її територію, а саме:
"вимагати, щоб транзитний рух через її територію починався з відповідної
вхідної митниці”; "застосовувати свої вимоги про пряме відвантаження щодо
будь-яких товарів, для яких таке пряме відвантаження є обов’язковою умовою
отримання дозволу на ввезення товарів за преференційними ставками мита або для
яких таке пряме відвантаження стосується встановленого стороною методу оцінки вартості
для цілей стягнення мита”. [1, с.444]
Однак,
правила і вимоги, що застосовуються країнами відносно транзиту не повинні
створювати умов для "будь-яких невиправданих затримок в русі вантажів або
будь-яких необгрунтованих обмежень на транзит.
Положеннями ГАТТ
встановлені правила, яких країни мають дотримуватись при стягненні зборів за
транзит та у зв’язку з транзитом, щоб не створювати невиправданих перешкод для
вільного пересування товарів через їх територію. Так, "транзитний рух повинен
бути звільнений від мит та від усіх транзитних мит чи інших зборів”; збори
можуть стягуватись тільки за транспортування товарів, адміністративні витрати,
безпосередньо пов’язані з транзитом та інші послуги, безпосередньо пов’язані з
транзитом; в разі стягнення зборів, вони повинні відповідати вартості наданих
послуг, "бути помірними та враховувати умови транзиту”, застосовуватись на
недискримінаційній основі.
|