Бюджетна класифікація - це єдина міжнародна система функціо-нального групування доходів і видатків бюджету за однорідними оз-наками (економічної сутності, функціональної діяльності, організа-ційного устрою тощо). На її основі можна порівнювати бюджетні дані різних бюджетів, визначати характер регулюючих дій держави щодо надходжень з дохідних джерел і напрямків використання одер-жаних коштів. Завдяки бюджетній класифікації забезпечуються чітке бюджетне планування і прогнозування, а також можливість як об’єднувати окремі індивідуальні кошториси, так і складати зведені кошториси видатків за відповідними складовими бюджетної системи, а також складати проекти бюджетів, порівнювати видатки однотипних уста-нов, які фінансуються з бюджету, визначати рівні видатків за ними чи аналізувати бюджети за певний період, систематизувати дані ок¬ремих кошторисів, бюджетів і зведених бюджетів. Звіти про виконання кошторисів і бюджетів складають за такою самою класифікацією, як і кошториси та бюджети. Це дає змогу здійснювати ґрунтовні перевірки й аналізи використання коштів. Основою бюджетної класифікації доходів є джерела доходів, а ос-новою класифікації видатків - цільове використання коштів. Дані групуються також за галузевими та відомчими ознаками, що відоб-ражає як зобов’язання, так і розміри фінансування. Бюджет може складатись із загального та спеціального фондів. Загальний фонд включає надходження до бюджету, що призначені для забезпечення фінансовими ресурсами загальних виплат і не при-значені на конкретну мету, а також виплати за рахунок цих над-ходжень. Спеціальний фонд включає надходження до бюджету на конкрет-ну мету і виплати з бюджету за рахунок цих надходжень. Розподіл бюджету на загальний та спеціальний фонди визначає-ться законом України про Державний бюджет. Забороняється створення органами державної влади позабюд-жетних фондів. Резервні фонди бюджетів - це фонди непередбачених витрат, які створюються у відповідних бюджетах для фінансування незаплано-ваних видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені при складанні проектів бюджетів. Резервний фонд бюджету не може перевищувати одного відсотка обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету. Резервний фонд Державного бюджету передбачається обов’язко¬во; рішення про необхідність створення резервного фонду місцевого бюджету приймає відповідна рада.
|