Непряме маркетингове ціноутворення — це політика підприємства стосовно знижок, торговельного кредитування, а також кондицій. Воно має на меті заохотити споживачів до три-валого контактування з підприємством щодо придбання його продукції, збільшення обсягів її збуту, поліпшення іміджу підп-риємства. При цьому непряме маркетингове ціноутворення на-прямлене не тільки на осіб, підприємства чи організації, які купують дану продукцію для власного споживання чи викорис-тання, а й на різноманітні торговельно-посередницькі організації, які придбавають товари для наступного перепродажу й отриман-ня власних прибутків. Одним із найпоширеніших методів маркетингового непрямого ціноутворення є політика знижок. У маркетинговій практиці використовуються такі види знижок: — кількісні — за придбання великої партії товару (в тому чис-лі некумулятивні (на кожну окрему торговельну угоду між про-давцем і покупцем) і кумулятивні (на всі закупівлі, зроблені про-тягом певного часу, якщо їх сума перевищує зазначену в договорі). Знижка, яка надається за результатами річного оборо-ту, має назву бонус; — касові — за оплату готівкою або за здійснення оплати до закінчення раніше визначеного терміну платежу (так зване сконто). — функціональні — знижка посередникові за виконання пев-них маркетингових функцій, що сприяють продажу товарів, на-приклад, рекламування, вдале розміщення товару в магазині, проведення маркетингових досліджень, надання відповідної ін-формації товаровиробникові тощо; — торговельні — знижка посередникові (як правило, такому, хто купує і продає товари) за здійснення ним торговельних опе-рацій, нагромадження й утримання збутових запасів тощо; — сезонні — на товари, які пропонуються споживачам поза сезоном; — фінальні — на останню партію чи одиницю товару, який «залежався» на полицях і планується до заміни іншим, сучас- нішим; — залікові — знижки на новий товар у разі повернення старо-го (наприклад, на нову модель автомобіля в разі повернення по-переднього); — на вимогу важливого клієнта — для споживачів, які відіг-рають важливу роль у діяльності підприємства-товаровиробни- ка (наприклад, постійно купують значну частку його продукції, а тому можуть вимагати відповідних знижок). Кредитна політика підприємства — це визначення і безпо-середня реалізація заходів із середньострокового кредитування відпускної ціни підприємством-товаровиробником за поставки виготовленої продукції. Політика кондицій — це встановлення умов платежів і поставок, тобто основних положень договорів купівлі-прода- жу, які визначають асортимент, оплату та інші обов’язкові умови поставки продукції, відповідні цінові величини. Ідеться про види платежів (готівковий чи безготівковий), розміри платежів (величина основної ціни, знижки), час платежів (попе- редні платежі чи за результатами реалізації продукції), платіжні надбавки (за часткові платежі, додаткову упаковку, транс-портування дрібними або збірними партіями, монтаж і т. п.), місце платежу, предмет, обсяги, час, місце і умови надання по-слуг та ін.
|