|
ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БАЗИ
Основою інформаційного забезпечення менеджменту персо-налу є інформаційна база, яка характеризує трудові ресурси даного об’єкта управління. Ця інформаційна база є складовою частиною загальної інформаційної бази, яка створюється при функціонуванні системи автоматизованого збирання й обробки інформації на об’єкті управління. Причому ця система діє на принципах безпаперової інформаційної технології. Особливість даних, що збираються одноразово в ритмі виробництва і становлять єдине ціле інформаційної бази (баз), полягає в тому, що вони є єдиними, достовірними й об’єктивно необхідними різним користувачам: як бухгалтерам і економістам для обліку, складання звітності й аналізу виробничо-господарсь-кої та іншої діяльності об’єкта управління, так і менеджерам різних рівнів (при їх інформуванні відповідно до їхніх повноважень, посадових прав, функціональних обов’язків і міри відповідальності) для вироблення і прийняття управлінських рішень. Інформаційна база, яка є складовою частиною інформаційно-го забезпечення менеджменту підприємства, складається з двох частин: зовнішньої та внутрішньої інформації. Внутрішня, в свою чергу, включає три групи масивів: • з нормативно-плановими і довідковими даними; • з фактичними даними; • спеціальні масиви. Крім того, є й така група масивів, які характеризують похідну або вихідну інформацію. Вихідна інформація формується в процесі обробки (разом або окремо) нормативно-планових і фактичних даних. Зовнішня інформація. Зовнішня інформація підприємства має ключове значення, вона є складною за структурою і великою за обсягами. Ця інформація складає таку предметну область, яка характеризує зовнішнє середовище й орієнтована на джерела й методичні прийоми, за допомогою яких можна одержати всі необхідні відомості про події та ситуації, що складаються на зовнішньому ринку. Тому цією проблемою займається на під-приємстві спеціальна служба маркетингу. Зазначимо, що в зв’язку з тим, що маркетинг в основному спрямований на визначення нових цільових ринків, виявлення потреб і запитів потенційних споживачів з подальшою розроб-кою для них відповідних товарів і послуг, а також усього комп-лексу заходів їх обслуговування, то формування інформаційного забезпечення з цих та інших питань вимагає окремого розгляду. Крім того, маркетингова діяльність починається задовго до початку виробництва тієї чи іншої продукції, оскільки спочатку робиться аналіз ринку, а потім приймається рішення про те, яку продукцію слід виробляти й на які ринки збуту орієнтуватися. Але маркетингова діяльність не закінчується після реалізації товару, бо ж післяпродажне обслуговування клієнтів дозволяє отримувати додаткову інформацію, яка дає змогу постійно модифікувати і поліпшувати продукцію. Все це дає можливість продуктивніше задовольняти потреби клієнтів. Збір і обробку інформації про зовнішнє середовище здійснює маркетингова інформаційна система, яка будується (при систем-ному підході до організації одержання, обробки, аналізу інформації в процесі вироблення управлінських рішень) на основі комплексності та ув’язки всіх компонентів її предметної області, що досягається застосуванням сучасних засобів обчислювальної та інформаційної техніки. Основними принципами формування й використання інформації в зазначеній системі є: • актуальність, що означає реальне відображення в кожний момент часу стану зовнішнього середовища, а тому потрібно щодня чи щогодини оновлювати відповідні бази даних; • вірогідність даних, що дає можливість знати про об’єктив-ний стан і розвиток зовнішнього середовища, ринку; • повнота відображення, необхідна для об’єктивного обліку всіх факторів, що впливають або формують зовнішнє середови-ще; • релевантність даних, що дозволяє одержати необхідну інфо-рмацію в певній відповідності зі сформованими вимогами та за-побігти роботі з непотрібними даними; • цілеспрямованість даних, що дозволяє орієнтуватися на кон-кретні цілі та завдання у сфері зовнішнього ринку; • узгодженість та інформаційна єдність, що дозволяє розробляти таку систему показників, за якої були б неможливі протиріччя у висновках і неузгодженість первинних і похідних даних. Джерелами первинних даних про ринок і зовнішнє макросере-довище є такі. 1. Джерела загальної маркетингової інформації, які представ-лені: а) каналами комунікації постійного невибірного впливу. Це є: • періодичні друковані видання загальної економічної орієнтованості (газети, журнали); • технічні канали засобів масової інформації (радіо, телебачення); • рекламна діяльність масового характеру; • інші. б) каналами комунікації подієвого невибірного впливу. Це є: • виставки, наради, конференції, презентації, дні «відкритих дверей» тощо; • закони й акти, які видаються владою, укази Президента тощо; • виступи державних, політичних і громадських діячів. 2. Джерела вузькопрофільної маркетингової інформації, пред-ставлені комунікаційними каналами вибірного впливу: • опубліковані бухгалтерські, статистичні та фінансові звіти об’єктів управління; • звіти керівників підприємств і фірм на зборах акціонерів; • вузькоспеціалізовані виробничі друковані видання; • фірмові продажі з демонструванням спроможності товарів; • відомості економічного характеру, що розповсюджуються спеціалізованими фірмами у формі друкованої продукції чи на машиночитальних носіях інформації; • комерційні бази та бази даних різних інформаційних центрів; • інше. 3. Джерела, що формуються в результаті проведення спеціальних маркетингових досліджень, метою яких є збір додаткової інформації, пов’язаної з вирішенням конкретних маркетингових задач. Методи дослідження — спостереження, експеримент, опи¬тування й т. ін. Організація збирання, обробки та використання інформації про зовнішнє середовище розглядається окремо в інформаційних маркетингових системах. Зовнішня інформація тісно пов’язана з внутрішньою інформа-цією різних організаційно-економічних і соціальних об’єктів управління. Серед форм, що представляють первинну маркетингову інфо-рмацію, виділяють: текстову, табличну й матричну, графічну (календарні, сітьові графіки, графіки функціональної залежності між параметрами, графіки динамічних змін параметрів) тощо. Внутрішня інформація підприємства. Внутрішня інформа-ція характеризує всі процеси та явища, стан та інше, які виража-ються через фактичну інформацію, а також нормативно-плановими, довідковими, договірними й іншими даними, що пев-ний час використовуються без змін або коли зміни здійснюються частково.
|
|
|