Головна     Економіка    Наука       Реєстрація   Вхід
Категорії розділу
менеджмент персоналу
інформаційний менеджмент
стратегічний менеджмент
податковий менеджмент
Податковий менеджмент підручник
основи фінансового менеджменту
підручник фінансовий менеджмент
фінансовий менеджмент поддєрьогін
Поддєрьогін фінансовий менеджмент, підручник із предмету
Банківський менеджмент
Все про банківський менеджмент у статтях із підручника про банківський менеджмент
інноваційний менеджмент підручник
Все про інноваційний менеджмент, або менеджмент інновацій
менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Підручник з предмету менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Головна » Статті » Менеджмент » інформаційний менеджмент

ФОРМУВАННЯ РОЗПОДІЛЕНИХ БАЗ ДАНИХ ТА ОБЧИСЛЮВАЛЬНИХ МЕРЕЖ


Різновидом баз даних з погляду їх формування, зберігання й використання є розподілені бази даних. Ці бази даних широко ви-користовуються в організації комплексів взаємопов’язаних АРМ менеджерів, де встановлено ПЕОМ, а також у системі об’єк-тивного інформаційного забезпечення менеджменту.
В інформаційно-обчислювальних системах, які використову-ють ПЕОМ, потреба переходу від традиційних до розподілених баз даних зумовлена прагненням розв’язати суперечність між пе-ревагою розподіленого зберігання і ведення баз даних та потре-бою їх інтегрованого використання як цілого.
Розподілена база даних — це сукупність логічно пов’язаних баз даних або частин однієї бази, які розпаралелені між кількома територіально  розподіленими ПЕОМ і забезпечені відповідними можливостями для управління цими базами чи їхніми частинами. Тож розподілена база даних реалізується на різних просторово розосереджених обчислювальних засобах разом з організаційними, технічними і програмними засобами її створення та ведення.
До основних переваг розподіленої бази даних можна віднести:
•    підвищення продуктивності системи за рахунок розпарале-лення процесів збирання та обробки даних;
•    підвищення ефективності управління базами даних і поліпшення експлуатаційних характеристик системи управління даними;
•    досягнення збалансованості навантаження й синхронізації процесів збирання й обробки даних;
•    підвищення надійності й живучості системи;
•    вдосконалення гнучкості, нарощуваності та модифікованості бази даних;
•    скорочення вартості організації і затрат на експлуатацію бази даних;
•    збільшення обсягу збережених і доступних для обробки да-них;
•    зменшення обсягів даних, що пересилаються.
Розподілені бази даних можна ефективно використовувати в предметних областях, які характеризуються:
•    надто великими обсягами даних, що збираються, зберігають-ся й обробляються;
•    фізичною розосередженістю місць збирання, зберігання й використання даних;
•    наявністю розвинених засобів обчислювальної техніки та мереж передачі даних;
•    можливістю збирання й обробки більшої частини інформації в місцях, де вона виникає чи зберігається;
•    необхідністю одночасного масового збирання й обробки ін-формації тощо.
Ці особливості притаманні передусім виробничому об’єкту уп¬равління та його предметним областям. Як предметні області можна використовувати ресурси (матеріальні, трудові, фінансові тощо).
За способом розміщення розподілені бази даних поділяють на зосереджені і розосереджені.
Зосереджені (або централізовані) розподілені бази даних фізично розміщені в одному місці. Для обміну інформацією між окремими (локальними) підбазами використовуються канали зв’яз¬ку прямого доступу. Термін «канал зв’язку» (channel) щодо обміну інформацією означає засіб передавання інформації (письмової, усної, формальної, неформальної тощо), придатної для електронних засобів зв’язку. Обмін даними між взаємопов’язаними підбазами здійснюється без помітних обмежень на обсяги й характер інформації, що передається. Такі бази даних мають цілу низку переваг:
•    простоту побудови;
•    зведене до мінімуму дублювання інформації;
•    максимальну уніфікацію методів зберігання, коригування та пошуку інформації.
Проте бази даних, зосереджені в одному місці — вузлі мережі, — мають чимало недоліків:
•    при централізації зберігання значно збільшується час на пе-редавання інформації, а через це зростає й час реакції системи;
•    централізована система обмежена обсягами пам’яті ЕОМ то-що.
Розосереджені (або децентралізовані) розподілені бази да-них фізично розміщені в різних місцях — вузлах обчислювальної мережі. Обмін інформацією між підбазами здійснюється з використанням каналів зв’язку. Як підбази розподіленої бази даних можуть використовуватися зосереджені (централізовані) бази даних і окремі (локальні) підбази. Обмін між взаємозв’язаними підбазами здійснюється здебільшого результатною (обробленою, узагальненою) інформацією. При виконанні запиту в таких системах використовується декомпозиція запиту на підзапит до локальних підбаз і паралельне виконання виділених підзапитів у різних вузлах обчислювальної мережі.
Ці бази даних мають безперечні переваги порівняно з центра-лізованими:
•    обсяги пам’яті обмежені пам’яттю не однієї ЕОМ, а сумар-ною пам’яттю ЕОМ, які містяться в усіх вузлах мережі;
•    зменшуються затрати на передавання інформації, оскільки в кожному вузлі перебуває та інформація, яка необхідна конкрет-ному користувачеві і за змогою забезпечує всі його інформаційні потреби.
Проте розосереджена база даних призводить до неминучого дублювання певної частини інформації, безконтрольності зрос-тання її обсягів, ускладнюючи водночас проблему зберігання не-суперечливості інформації.
Розглянута концепція розподілених баз даних набула значного поширення при функціонуванні розподіленої обробки інформації. При цьому організація такої обробки інформації відбувається, як правило, в рамках системи автоматизованого збирання й обробки інформації як в окремих структурних ланках, так і по об’єкту управління в цілому.
Організаційною передумовою застосування розподіленої об-робки інформації є те, що в умовах ринкової економіки, коли широко впроваджуються в практику господарського механізму госпрозрахунок, оренда тощо, розвиваються процеси децентралізації управління об’єктом.
Технічною передумовою зазначених процесів є те, що набува-ють поширення (і вельми ефективно) ПЕОМ, які прості в експлу-атації та обслуговуванні, мають відносно низьку вартість і малі габаритні розміри тощо. Усе це дає змогу  наблизити їх до місць масового виникнення, первинного збирання, обробки й викорис-тання інформації щодо процесів, які відбуваються у виробничо-господарській діяльності об’єкта управління, а також розподіли-ти ці ПЕОМ на всіх рівнях управління цього об’єкта.
В умовах системної обробки інформації, коли концепція роз-поділеної обробки інформації реалізується на базі комплексів ПЕОМ і локальних мереж, широко застосовуються АРМ керівни-ків і фахівців різних рівнів об’єкта управління.
На великих об’єктах управління, наприклад, на промислових підприємствах, комплекси АРМ доцільніше будувати за ресурсо-забезпечувальною ознакою (див. п. 3.1), тобто для збирання й об-робки інформації за окремими блоками (ресурсами): готовою продукцією, основними засобами (фондами), матеріальними, тру¬довими й фінансовими ресурсами. Крім того, виділяються центральні ПЕОМ (сервери) як для внутрішнього збирання зве-деної інформації по об’єкту управління в цілому, створення і збе-рігання розподіленої бази (баз) даних тощо, так і для зв’язків з об’єктами управління зовнішнього середовища. Окремі АРМ ме-неджерів вищого рівня пов’язані як із центральними і зовнішніми ПЕОМ, так і з ПЕОМ керівників середнього й низового рівнів (див. п. 5.2).
За наявності зосередженої (централізованої) розподіленої бази (баз) даних у них формуються не лише всі масиви з умовно-постійною інформацією, а також і єдині масиви регламентуючої інформації та бібліотеки описаних форм первинних і вихідних документів, стандартних текстів-заготовок і т. ін. АРМ менедже-рів середнього та низового рівнів дістають у готовому вигляді потрібну їм інформацію від цієї бази (баз) даних. Такий спосіб створення й використання розподілених баз даних вигідний за невеликих обсягів виробництва й коротких відстаней ПЕОМ ни-зових і середніх рівнів від центральної ПЕОМ. Розосереджена розподілена база (бази) даних, де комплекси ПЕОМ згруповані за ресурсозабезпечувальною ознакою і становлять основу системи об’єктивного інформаційного забезпечення менеджерів різних рівнів на великих об’єктах управління, у ринкових відносинах має велике значення. За цих умов є реальна можливість своєчас-но забезпечувати всіх користувачів об’єктивною і вірогідною внутрішньою та зовнішньою інформацією.
Оперативне забезпечення всіх користувачів може бути досяг-нуте за рахунок організації мережі АРМ менеджерів.
Локальна обчислювальна мережа забезпечує колективне ко-ристування загальними даними, дає змогу проводити різноманіт-ні індивідуальні обчислення на ПЕОМ тощо. При цьому зберіга-ється простота спілкування з ПЕОМ, водночас користувачам надається можливість спільно працювати з даними та перифері-єю, а також виникає змога здійснювати обмін даними в реально-му часі між різними АРМ.
АРМ менеджерів і фахівців, які є в системі об’єктивного ін-формаційного забезпечення менеджменту, можуть функціонува-ти в різних типах локальних обчислювальних мереж: із зірковою, кільцевою, гібридною структурами зв’язку, з загальною шиною. До найпоширеніших локальних обчислювальних мереж, які ор-ганізуються при зазначеній системі, належать локальні мережі із загальною шиною та кільцевою організацією зв’язку.
Технічне забезпечення цих мереж включає такі основні елеме-нти:
•    центральну ЕОМ локальної обчислювальної мережі (файл-сервер);
•    набір ПЕОМ або робочих станцій, які використовують як АРМ;
•    фізичне середовище передачі даних, сіткові адаптери тощо.
Кількісний склад цих елементів залежить від обсягів інформа-ції, яка функціонує в системі об’єктивного інформаційного за-безпечення менеджерів і фахівців.
Як центральна ПЕОМ (файл-сервер) має застосовуватись ЕОМ, укомплектована швидкодіючим процесором з відповідним обсягом дискової пам’яті.
На робочих місцях як АРМ можуть використовуватися ПЕОМ середньої продуктивності.
Сіткова технологія завжди припускає використання СУБД як системний набір інструментальних засобів. При виборі СУБД потрібно зважати на те, що вона мусить забезпечувати оперативний доступ до даних, захист цілості даних, тобто захист від апаратних збоїв та програмних помилок, розмежування доступу та захист від несанкціонованого доступу, підтримку спільної роботи кількох користувачів із загальними даними тощо. Крім того, використовуються відповідні пакети та прик-ладні програми для обробки й постачання інформації, потрібної всім користувачам.
При розробці прикладних програм необхідно створити такий сценарій діалогу користувача з ПЕОМ, щоб його можна було реалізувати у вигляді системного (багаторівневого) меню, кожна позиція якого відповідає окремим об’єктам інформації чи їхнім елементам. Активізуючи означену позицію меню, користувач за потреби зміг би в такому разі мати доступ до відповідної технологічної операції та до масивів необхідної бази даних тощо.
При організації системи об’єктивного інформаційного за-безпечення менеджменту в умовах локальної обчислюваль-
ної мережі має бути прийнята концепція єдиної інформаційної бази для всієї системи. Це означає, що один раз занесена
в базу первинна інформація з місця її виникнення має в ра-
зі потреби багаторазово використовуватися всіма користувачами цієї системи. Тому така база має постійно підтримуватися з погляду її повноти й вірогідності даних, а також бути надійно «замкненою» від несанкціонованого втручання до її даних і т. ін.
В умовах функціонування систем об’єктивного інформаційно-го забезпечення менеджменту альтернативою локальній обчис-лювальній мережі для об’єднання різних АРМ у спільну систему є створення багатокористувацької обчислювальної системи на базі центрального процесора та його периферії, наприклад, інте-лектуальних відеотерміналів з обмеженою індивідуальною обчи-слювальною здатністю. Така система має певні переваги над об-числювальною мережею, а саме:
•    багатокористувацька система, як і локальна мережа, забезпе-чує спільне використання системою всіх масивів, але зі швидшим доступом до диска;
•    бази даних з локальною мережею пересилають усю інформацію на робочу станцію, тобто на ПЕОМ (АРМ), що дозволяє ущільнити графік завантаження, а тому бази даних, які потребують частого звертання до жорсткого диска, мають ліпші характеристики під час роботи в багатокористувацькій обчислювальній системі;
•    у разі експлуатації багатокористувацька обчислювальна ме-режа потребує значно менших затрат, ніж локальна, за рахунок використання пристроїв, значно дешевших порівняно з персона-льними ЕОМ (наприклад, інтелектуальних відеотерміналів).
Вибір того чи того способу об’єднання ПЕОМ у єдиний ком-плекс (систему) залежить від цілої низки факторів, пов’язаних з територіальним розміром об’єкта управління; видом виробницт-ва; обсягами інформації, що циркулює цим об’єктом; величиною комплексу (кількістю ПЕОМ у системі); повноваженнями, якими наділені користувачі цих ПЕОМ (АРМ) тощо.
Тож об’єктивне інформаційне забезпечення менеджменту ґру-нтується на розподілених базах даних і розподіленій обробці ін-формації, які всебічно характеризують об’єкт управління.
Таким чином, розподілена обробка інформації дає змогу:
•    прискорити збирання й обробку інформації за рахунок
максимального наближення засобів обчислювальної та інфор-маційної техніки до місць, де виникає ця інформація, обробля-ється й використовується менеджерами та фахівцями різних рівнів;
•    значно ефективніше задовольнити різноманітні й часто мін-ливі інформаційні потреби управлінського персоналу, забезпечи-ти необхідною інформацією процеси прийняття рішень для опе-ративного управління;
•    знизити витрати на утримання всієї обчислювальної системи;
•    збільшити гнучкість і піднести живучість системи (вихід з ладу однієї ПЕОМ не призведе до відмови всієї системи);
•    менеджерам різних рівнів брати безпосередню участь у про-цесі управління (в діалоговому режимі) й підвищити їхню відповідальність за прийняті (або не прийняті) управлінські рі-шення;
•    поступово (модульно) створювати обчислювальну систему за рахунок зміни окремих периферійних технічних засобів і додавання нових, у тому числі й ПЕОМ.

Хостинг від uCoz | Четвер, 14.11.2024 | Вітаю Вас Гість | RSS