Головна     Економіка    Наука       Реєстрація   Вхід
Категорії розділу
менеджмент персоналу
інформаційний менеджмент
стратегічний менеджмент
податковий менеджмент
Податковий менеджмент підручник
основи фінансового менеджменту
підручник фінансовий менеджмент
фінансовий менеджмент поддєрьогін
Поддєрьогін фінансовий менеджмент, підручник із предмету
Банківський менеджмент
Все про банківський менеджмент у статтях із підручника про банківський менеджмент
інноваційний менеджмент підручник
Все про інноваційний менеджмент, або менеджмент інновацій
менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Підручник з предмету менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Головна » Статті » Менеджмент » інноваційний менеджмент підручник

Структура організаційно-економічного механізму управління інноваційним розвитком підприємства

Згідно зі «Стратегією економічного і соціального розвитку України на
2000-2004 роки» суть економічних реформ, що здійснюються, повинна
зводитися до організації системи виробничих і суспільних відносин, які
забезпечують сталий розвиток як конкретних суб'єктів господарювання, так і
економіки країни в цілому (окремих її регіонів). А це передбачає, поряд з
безумовним наданням гарантій економічних свобод суб'єктам господарювання,
наявність певних економічних механізмів, що сприяють сталому розвитку і
допомагають вирішити ті економічні проблеми, які не можуть бути розв'язані
лише ринковими регуляторами.
Перехід до ринку, по-перше, має супроводжуватися реформуванням і
певною адаптацією існуючих економічних механізмів до нових умов
господарювання, по-друге, формування на їхній базі нових механізмів, що
ефективно працюють в умовах ринкової економіки. Однак, як показує весь хід
економічної реформи, створення нових економічних механізмів відбувається
повільно, а ті, що створюються, поки що не приносять очікуваного ефекту.
Вихід з цього становища деякі вчені вбачають у формуванні нових ефективних
механізмів, що поєднують механізми різної природи: економічні, організаційні,
правові, політичні, соціальні - тобто шляхом формування комплексних
механізмів.
Одним із таких механізмів є ОЕМУІР, завдання якого - орієнтація
діяльності підприємницьких структур і окремих суб'єктів підприємницької
(господарської) діяльності на безупинний пошук і реалізацію ринкових
можливостей інноваційного розвитку в мінливих умовах зовнішнього
середовища в рамках обраної місії і прийнятої мотивації діяльності.
Дотримання принципів побудови ОЕМУІР потребує системного підходу і
відповідно розгляду його як комплексного з погляду внутрішнього змісту і
зовнішнього середовища його функціонування.
Розглянутий ОЕМУІР тісно пов'язаний із соціально-економічною
політикою держави, яка через систему методів стимулювання і регулювання
здійснює управління формуванням соціально-орієнтованої ринкової економіки.
143
З іншого боку, ОЕМУІР пов’язаний з діяльністю конкретних суб'єктів
господарювання (суб'єктів підприємницької діяльності), що визначають своє
місце на ринку, активно взаємодіючи з зовнішнім середовищем у спробі
адаптуватися до його змін. У ході цього процесу відбувається формування
певної системи відносин зі споживачами, постачальниками, інвесторами та ін.,
тобто відбувається формування деякого проміжного середовища (цільового
ринку), у якому здійснює свою діяльність конкретний господарюючий суб'єкт.
Таким чином, ОЕМУІР слід розглядати як багаторівневу ієрархічну систему,
що включає макрорівень (рівень держави чи регіону) і мікрорівень (рівень
конкретного суб'єкта господарської діяльності).
Дія верхнього рівня ОЕМУІР виявляється через дію механізмів
державного регулювання і стимулювання. Ці механізми, як уже відзначалося
раніше, є зовнішніми стосовно мікрорівня рівня ОЕМУІР, і, природно,
конкретний суб'єкт господарювання вплинути на них не може. Вони, як
елементи регулюючих систем, певною мірою згладжують і регулюють дії суто
ринкових механізмів і створюють сприятливе (чи несприятливе) середовище
для розвитку господарюючих суб'єктів.
Слід зазначити, що ОЕМУІР є підсистемою традиційного організаційно-
економічного механізму підприємства і певним чином реалізується через
форми і методи управління всією його господарською діяльністю. Тому їхні
елементи (механізми) у частині планування, організації, ціноутворення і
стимулювання стикаються і частково перетинаються, взаємно доповнюючи при
цьому один одного.
Головною особливістю ОЕМУІР є його спрямованість на посилення
організаційно-економічного механізму підприємства. Він орієнтований не
стільки на внутрішньовиробничі відносини суб'єкта господарювання (хоча це
теж є, безумовно, важливим), а більшою мірою на те, щоб орієнтувати його
діяльність на всебічне використання існуючих і перспективних ринкових
можливостей інноваційного розвитку з метою досягнення успіху в конкуренції,
максимізації поточних і перспективних доходів, забезпечення сталого розвитку.
При цьому слід зазначити важливість розробки і виведення на ринок нової
(модернізованої) екологічно чистої продукції (природоохоронної і
екобезпечної) використання нових чистих технологій, що відповідає сучасній
концепції екологічно стійкого соціально-економічного розвитку.
Мікрорівень ОЕМУІР має складатися з таких структурно-функціональних
систем: прогнозування і планування розвитку, мотивації, організації, а також
системи інформаційного забезпечення. Розглянемо структуру цих систем і
функції, які вони реалізують. Виділення функцій систем і підсистем ОЕМУІР
виконано шляхом конкретизації поданих у п. 1.2 загальних функцій управління
процесами інноваційного розвитку.
Система прогнозування і планування розвитку. Як відомо, в умовах
ринкової економіки основою системи виробничого і фінансового планування є
аналіз кон'юнктури ринку і прогнозування можливих напрямків її зміни, у тому
числі під дією факторів НТП, з метою виявлення перспективних напрямів
розвитку конкретного суб'єкта господарської діяльності.
144
Відповідно система прогнозування і планування розвитку багато в чому
визначає стратегію і тактику організаційно-економічного розвитку
господарюючого суб'єкта за основними напрямками його науково-технічної,
виробничо-господарської і збутової діяльності, включаючи організаційно-
технологічну політику, матеріально-технічне постачання, інвестиційну та
інноваційну діяльність і т. д. Крім того, система прогнозування і прогнозування
розвитку впливає на зміст і структуру організаційно-економічного
(господарського) механізму підприємства. Дана система реалізує такі функції:
• аналіз сформованої на ринку структури виробництва і споживання,
включаючи аналіз конкурентів, споживачів, систему збуту, систему
стимулювання і т. д., а також чинників, що впливають на її розвиток;
• прогнозування тенденцій розвитку ринку під дією науково-технічних,
технологічних, економічних, соціально-політичних, організаційно-правових,
екологічних, демографічних та інших чинників;
• аналіз ринкових можливостей і небезпек, що стимулюють чи
ускладнюють реалізацію можливих варіантів інноваційного розвитку;
• аналіз сильних і слабких сторін діяльності суб'єкта господарювання;
• оцінка і вибір оптимальних варіантів інноваційного розвитку з погляду
реалізації можливостей суб'єкта господарської (підприємницької) діяльності і
зовнішніх умов, вибір позицій на ринку і позицій у конкуренції;
• прогнозування розвитку за обраними варіантами;
• планування діяльності по кожному з обраних варіантів розвитку,
включаючи плани: науково-технічний, технологічний, виробничо-збутовий,
фінансовий та інші.
Система прогнозування і планування тісно взаємодіє з ринковими, а
також регулюючими і забезпечуючими механізмами, що є зовнішніми стосовно
неї. Взаємодія полягає, переважно, у виявленні закономірностей їх
функціонування й урахуванні цих закономірностей при складанні поточних і
перспективних прогнозів та розробці на їх основі відповідних планів
інноваційного розвитку.
Система мотивації реалізує такий набір функцій:
• мотивація підприємництва;
• мотивація розвитку виробництва;
• мотивація праці;
• мотивація споживання нової продукції
Елементи даної системи спрямовані на приведення у відповідність цілей і
спонукальних мотивів (стимулів) діяльності підприємства (включаючи його
власників, менеджерів, фахівців, робітників). Розглянемо їх детальніше.
Мотивація підприємництва. Основним мотивом підприємництва є
одержання доходів у найближчій і віддаленій перспективі. Економічною
основою активізації підприємницької діяльності, зацікавленості
господарюючих суб'єктів в інноваційному розвитку е відносини власності на
засоби виробництва і результати своєї праці. Про це, зокрема, свідчить той
факт, що праця на підприємствах недержавної форми власності є, як правило,
більш продуктивною. Тому процеси роздержавлення і реформування форм
власності на засоби виробництва і результати праці (останнє більшою мірою),
145
об'єктивно повинні стимулювати підвищення ефективності інноваційного
підприємництва і вихід вітчизняної економіки з кризи.
Інноваційний шлях розвитку за своєю суттю орієнтований на збільшення
доходів, на відміну від екстенсивного і інтенсивного варіантів розвитку,
орієнтованих на збільшення обсягів виробництва і зниження витрат відповідно.
Крім того, орієнтація суб'єкта господарської (підприємницької) діяльності на
інноваційний розвиток, як це показано вище, дозволяє йому адаптуватися до
змін умов зовнішнього середовища і тривалий час утримуватися на ринку. Тому
ступінь мотивації підприємництва при виборі інноваційного шляху розвитку
зростає.
Мотиви розвитку виробництва. Основними мотивами даної групи є
мотиви, які генеруються зовнішнім середовищем: не відстати від вимог ринку,
вчасно виявити і врахувати у виробничо-збутовій діяльності нові можливості,
що відкриваються на ринку, для того щоб, принаймні, не зазнати збитків, а в
ідеалі - забезпечити зростання доходів, завоювання більшої частки ринку, ріст
підприємства в поточному періоді і в перспективі.
Інноваційний шлях розвитку дозволяє активізувати процеси пошуку і
реалізації ринкових можливостей, що відкриваються, і за рахунок цього
посилити мотивацію розвитку виробництва.
Серед внутрішніх мотивів розвитку виробництва варто виділити
внутрішньогосподарський економічний розрахунок і самофінансування, а
також мотиви науково-технічної й інженерно-технічної творчості, які різко
посилюються в процесі інноваційного розвитку.
Мотивація праці. Мотиви поділяють на внутрішні і зовнішні (останні, у
свою чергу, поділяють на позитивні і негативні). За даними опитування
працівників різних категорій, проведеного в Росії і США, складено перелік
десяти основних мотивів, які стимулюють до більш інтенсивної праці (мотиви
розташовані в порядку зниження): високий заробіток; шанси на просування по
службі; визнання і схвалення добре виконаної роботи; робота, що змушує
розвивати свої здібності; оплата, яка відповідає результатам праці; робота, що
вимагає творчого підходу; цікава робота; високий ступінь відповідальності;
робота, що дозволяє працювати самостійно; складна і важка робота.
Інноваційний розвиток характеризується постійним поновленням
асортименту продукції, упровадженням нових технологій, постійним
удосконаленням системи виробництва і збуту відповідно до змін зовнішніх
умов господарювання. У такій ситуації, і це переконливо підтверджує практика,
зростає залежність кінцевих результатів організації від діяльності її окремих
працівників, їхня робота ускладнюється, відповідно зростають шанси на
просування по службі, збільшення заробітку, з'являються можливості виявити
себе, повніше розкрити свої здібності.
Мотивація споживання. З огляду на реалії сучасної ринкової економіки,
коли перевага надається думці споживачів, а виробники повинні орієнтувати
свою діяльність на задоволення їхніх потреб і запитів, більш вагомою є
мотивація (стимулювання) споживання нової продукції, тому далі більш
докладно зупинимося на цьому питанні. Наявність мотивації споживання при
відсутності дефіциту товарів і наявності гострої конкуренції товаровиробників
146
приводить до того, що купуватися буде лише та продукція, яка відповідає
потребам і запитам споживачів. Можна стимулювати виробництво продукції,
але якщо її переваг не оцінять споживачі, то всі зусилля виявляться марними.
Споживачі в більшості випадків ставляться до нової продукції (нових
технологій) з певною пересторогою, виявляють певний консерватизм стосовно
них. Тому мотивації споживання, особливо при переході на інноваційний шлях
розвитку, варто приділяти особливу увагу. Це означає, що приймаючи рішення
про розробку новації, завжди варто аналізувати, чи існують мотиви, які
спонукають споживачів до придбання даної новації. Якщо таких мотивів немає,
то варто серйозно задуматися про доцільність розробки новації, слід оцінити
ефективність формування відповідних спонукальних мотивів (стимулювання
споживання) шляхом порівняння прогнозованих витрат на проведення
відповідних заходів і очікуваних результатів від упровадження новації.
Система організації в загальному випадку реалізує такі функції:
• виділення пріоритетів і переваг у діяльності суб'єктів господарювання;
• формування і перебудова організаційних структур управління й
організаційно-економічних зв'язків для реалізації пріоритетних напрямків
інноваційного розвитку;
• ресурсне забезпечення формування цільових ринків, у тому числі пошук
джерел і механізмів ресурсного забезпечення, а також формування їх
оптимальної структури;
• здійснення контролю за процесами інноваційного розвитку в умовах
змін зовнішнього і внутрішнього середовища, коригування процесів розвитку
аж до зміни пріоритетів (у разі необхідності).
Дана система орієнтована на втілення в життя тих напрямів і варіантів
розвитку, які виявлені в результаті функціонування системи прогнозування і
планування розвитку.
Як відзначено вище, інноваційний розвиток ґрунтується на постійних
змінах номенклатури виробленої продукції, удосконаленні технологій її
виготовлення, методів організації виробництва і збуту відповідно до змін
ринкової кон'юнктури. У цих умовах необхідно гнучко підходити до
формування організаційних структур управління, вибирати такі, що були б
адекватні конкретним умовам реалізації проектів інноваційного розвитку
конкретних суб'єктів господарської діяльності, дозволяли б повністю
реалізувати потенціал Їхнього інноваційного розвитку.
На наш погляд, є доцільним для управління конкретними проектами
інноваційного розвитку формувати матричні структури (функціонально-
матричні чи проектно-матричні). Це передбачає об'єднання управління
маркетингом інновацій, розробкою нових виробів і послуг, їх виробництвом,
матеріально-технічним забезпеченням виробництва, збутом продукції на
одному рівні ієрархії, що дозволяє гнучко реагувати на вимоги ринку, виключає
дублювання робіт у групах, що спеціалізуються на різних товарах. Такі системи
управління, орієнтовані на виконання конкретних проектів, скорочують
терміни їх впровадження, підвищують оперативність робіт, заощаджують
ресурси.
147
Система організації тісно взаємодіє із системою мотивації. Щодо
ефективності управління процесами інноваційного розвитку, її підсистема -
система контролю процесу розвитку і зміни пріоритетів - постійно відстежує
достатність мотивації проектів розвитку, що реалізуються, і при ослабленні
такої вносить відповідні корективи в систему мотивації чи напрямок розвитку.
Елементам даної групи, за наявності елементів економічної
зацікавленості, властиве адміністрування, оскільки виконання намічених
рішень має обов'язковий характер. Природно, згідно з принципом
альтернативності варіантів інноваційного розвитку необхідно мати в запасі
кілька варіантів ринкових стратегій. Доцільність використання тієї чи іншої
стратегії залежить від напрямку розвитку науково-технічного, економічного,
технологічного, політичного, екологічного, соціального, правового чи іншого
середовища.
Як випливає з вищевикладеного опису систем ОЕМУІР, його
функціонування пов'язане з переробкою великих інформаційних масивів,
обміном інформацією між його системами і рівнями. Аналізуючи структуру
ОЕМУІР, його елементи і їхні функції, неважко помітити, що для їх реалізації
необхідно враховувати практично всі складові комплексу механізмів і методів,
що є зовнішніми (з погляду регулювання діяльності) стосовно організаційно-
економічного механізму господарюючого суб'єкта і його складової частини -
ОЕМУІР. Збір, накопичення, збереження й аналіз необхідної для цього
інформації здійснює система інформаційного забезпечення.
Взаємодія виділених функціонально-структурних систем ОЕМУІР одна з
одною і з зовнішнім середовищем здійснюється за допомогою системи
інформаційного забезпечення, що виступає в ролі певного інформаційного
каналу для обміну необхідною для управління інформацією. Вона також
реалізує функції накопичення, збереження й аналізу інформації.
Підсумовуючи викладене вище, слід також зазначити, що ОЕМУІР є
багаторівневим і полісистемним. Досягнення цілей у такому механізмі, а
основною є орієнтація маркетингової, а через неї інноваційної, інвестиційної і
виробничо-збутової діяльності господарюючих суб'єктів на виявлення і
всебічне використання існуючих і перспективних ринкових можливостей (для
досягнення успіху в конкуренції, максимізації поточних і перспективних
доходів тощо), можливе лише в разі узгодженої взаємодії всіх його систем і
складових, а також при збереженні структурної цілісності. Узгодження роботи
всіх систем забезпечує система мотивації, тому вона виступає як узгоджуюча і
об'єднуюча.


Хостинг від uCoz | П`ятниця, 17.05.2024 | Вітаю Вас Гість | RSS