Професійне навчання
персоналу – це цілеспрямований процес формування у працівників
організації професійних теоретичних знань, умінь та практичних навичок
за допомогою спеціальних форм і методів, необхідних працівникам
організації зараз чи в майбутньому. Професійна підготовка
кваліфікованих робітників та фахівців з вищою освітою здійснюється у
професійно-технічних і вищих навчальних закладах І – ІV рівнів
акредитації. В організації професійне навчання персоналу забезпечує
первинну підготовку робітників, перепідготовку чи підвищення
кваліфікації робітників та фахівців. Адаптація професійно-технічної і
вищої освіти до ринкових умов проходить складно. На цей процес
негативно вплинула економічна криза 1990-1999 років, глибокий спад
обсягів виробництва, зменшення бюджетного фінансування освіти. В Україні
у 1985-2001 роках найбільш скоротився випуск кваліфікованих робітників в
професійно-технічних навчальних закладах. Суперечлива ситуація
спостерігається з підготовкою фахівців у вищих навчальних закладах. Так,
випуск фахівців у вищих навчальних закладах І–ІІ рівнів акредитації
суттєво скоротився. Водночас зменшення підготовки молодших спеціалістів
було компенсоване за рахунок значного збільшення обсягів підготовки
спеціалістів та магістрів у вищих навчальних закладах ІІІ–ІV рівнів
акредитації. Первинна професійна підготовка робітників – це здобуття
професійно-технічної освіти особами, які раніше не мали робочої професії
або спеціальності, що забезпечує відповідний рівень професійної
кваліфікації, необхідний для продуктивної зайнятості.
Професійно-технічна освіта здобувається громадянами у державних і
комунальних професійно-технічних навчальних закладах безоплатно, за
рахунок держави в межах державного замовлення. До
професійно-технічних навчальних закладів належать: професійно-технічне
училище відповідного профілю, професійне училище соціальної
реабілітації, вище професійне училище, училище-завод, центр
професійно-технічної освіти, навчально-виробничий центр,
навчально-курсовий комбінат, інші типи навчальних закладів, що надають
професійно-технічну освіту громадянам. Організації незалежно від форм
власності зобов’язані надавати учням, слухачам професійно-технічних
навчальних закладів освіти робочі місця або навчально-виробничі ділянки
для проходження виробничого навчання чи виробничої практики. Замовники
підготовки кваліфікованих робітників мають право відповідно до укладених
угод перераховувати кошти на зміцнення навчально-виробничої бази,
безоплатно передавати для навчальних цілей професійно-технічним
навчальним закладам приміщення, споруди, обладнання, техніку,
інструменти, нові технології виробництва тощо [1]. Професійно-технічна
освіта має три ступені. Кожний ступінь навчання визначається
теоретичною та практичною завершеністю і підтверджується присвоєнням
випускникам робітничої кваліфікації згідно з набутими професійними
знаннями, уміннями та навичками. Навчальні плани і програми кожного
ступеня професійно-технічної освіти складаються таким чином, щоб
випускники першого ступеня мали можливість продовжувати навчання на
другому ступені, а випускники другого ступеня на третьому. На першому
ступені професійно-технічної освіти забезпечується формування
відповідного рівня кваліфікації з технічно нескладних, простих за своїми
виробничими діями і операціями професій, що дає змогу робітнику вільно
працювати з раніше вивченими предметами, об’єктами, виконувати конкретні
дії під контролем робітника з більшим досвідом роботи й вищим рівнем
кваліфікації. На другому ступені професійно-технічної освіти
забезпечується формування відповідного рівня кваліфікації з масових
робітничих професій середньої технологічної складності у різних галузях
економіки. Це дає змогу робітнику самостійно виконувати по пам’яті чи з
допомогою технічних карт, інструкцій, креслень, або іншої документації
типові дії, роботи за встановленими нормами часу, забезпечувати
необхідну якість. На третьому ступені професійно-технічної освіти
забезпечується формування високого рівня кваліфікації з технологічно
складних, наукоємких професій і спеціальностей у різних галузях
економіки, що дозволяє робітнику чи службовцю на основі отриманих знань
та вивчених раніше типових дій, створювати алгоритми діяльності в
нетипових ситуаціях. Навчання вимагає від учнів і слухачів повної
загальної середньої освіти. Вища освіта – рівень освіти, який
здобувається особою у вищому навчальному закладі в результаті
послідовного, системного та цілеспрямованого процесу засвоєння змісту
навчання, який ґрунтується на повній загальній середній освіті й
завершується здобуттям певної кваліфікації за підсумками державної
атестації [2]. Вищими закладами освіти є технікум (училище), коледж,
інститут, консерваторія, академія, університет та інші. Відповідно до
статусу вищих навчальних закладів встановлено чотири рівні акредитації:
перший рівень – технікум, училище, інші прирівняні до них навчальні
заклади освіти; другий рівень – коледж, інші прирівняні до них вищі
навчальні заклади; третій і четвертий рівні (залежно від наслідків
акредитації) – інститут, консерваторія, академія, університет. Державному
вищому навчальному закладу четвертого рівня акредитації, що досяг
найвищих показників у своїй діяльності щодо використання
інтелектуального потенціалу, відповідає міжнародним вимогам стосовно
рівня вищої освіти і є провідним серед галузевої групи вищих навчальних
закладів, може бути надано статус національного відповідно до Положення
про національний заклад (установу) України. Підготовка молодших
спеціалістів, бакалаврів, спеціалістів та магістрів здійснюється за
освітньо-кваліфікаційними рівнями згідно з відповідними
освітньо-професійними програмами. Освітньо-кваліфікаційні характеристики
фахівців з вищою освітою відповідних освітньо-кваліфікаційних рівнів −
це державні документи, що визначають цілі освіти у вигляді системи
виробничих функцій, типових задач діяльності та умінь, необхідних для
вирішення цих задач. Молодший спеціаліст – освітньо-кваліфікаційний
рівень вищої освіти особи, яка на основі повної загальної середньої
освіти здобула неповну вищу освіту, спеціальні уміння та знання,
достатні для здійснення виробничих функцій певного рівня професійної
діяльності, передбачені для первинних посад у певному виді економічної
діяльності. Освітньо-професійна програма підготовки молодшого
спеціаліста реалізується, як правило, вищими навчальними закладами І
рівня акредитації. Вищий навчальний заклад більш високого рівня
акредитації може здійснювати підготовку молодших спеціалістів, якщо в
його складі є вищий навчальний заклад І рівня акредитації або
відповідний структурний підрозділ. Бакалавр –
освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі повної
загальної середньої освіти здобула базову вищу освіту, фундаментальні і
спеціальні уміння та знання щодо узагальненого об’єкта праці
(діяльності), достатні для виконання обов’язків (робіт) певного рівня
професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному
виді економічної діяльності. Освітньо-професійна програма підготовки
бакалавра забезпечує одночасне здобуття базової вищої освіти за напрямом
підготовки та кваліфікації бакалавра на базі повної загальної середньої
освіти. Програма підготовки бакалавра реалізується вищими навчальними
закладами ІІ - ІУ рівнів акредитації. Спеціаліст –
освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі
освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра здобула повну вищу освіту
спеціальні уміння та знання, достатні для виконання завдань та
обов’язків (робіт) певного рівня професійної діяльності, що передбачені
для первинних посад у певному виді економічної діяльності. Ця програма
підготовки спеціаліста реалізується вищими навчальними закладами ІІІ і
ІУ рівнів акредитації. Магістр – освітньо-кваліфікаційний рівень
вищої освіти особи, яка на основі освітньо-кваліфікаційного рівня
бакалавра здобула повну вищу освіту, спеціальні уміння та знання,
достатні для виконання професійних завдань та обов’язків (робіт) певного
рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у
певному виді економічної діяльності. Освітньо-професійні програми
підготовки магістрів за спеціальностями реалізуються вищими навчальними
закладами ІУ рівня акредитації. В залежності від стратегії управління
організацією первинна професійна підготовка робітників може мати різну
направленість – від орієнтації навчання на поточні інтереси, на
підготовку вузько-спеціалізованих робітників, які здатні виконувати
одну-дві конкретні операції, до орієнтації на довгострокові інтереси
виробництва (підготовка робітників широкого профілю на базі належної
теоретичної та практичної підготовки). Підготовка кваліфікованих
робітників в організації проводиться відповідно до переліку професій, що
наведені у Класифікаторі професій. Первинна підготовка робітників на
виробництві здійснюється із числа осіб, які зараховані на роботу на
підприємство учнями. Навчання робітників із числа жінок або
неповнолітніх громадян проводиться лише за професіями, а також для
робіт, на яких дозволяється використання їх праці. Особи, які
направляються на навчання, повинні бути попередньо ознайомлені з
вимогами до роботи за професією, з умовами та оплатою праці, санітарними
нормами і правилами, виробничими інструкціями, можливістю подальшого
підвищення кваліфікації і професійного зростання [12]. Професійна підготовка робітників на виробництві здійснюється шляхом курсового чи індивідуального навчання. При
курсовому навчанні безпосередньо в організації теоретичний курс учні
вивчають у навчальних групах загальною чисельністю від 5 до 30 осіб, а
виробниче навчання проводиться в два етапи: - на першому етапі
навчання організовується у навчальній групі чисельністю 5-15 осіб під
керівництвом викладача теоретичного навчання із числа фахівців
(інструктора) або майстра виробничого навчання, якщо навчання
здійснюється на створеній для цього навчально-виробничій базі; -
на другому етапі – на робочих місцях організації, що атестовані за
умовами праці, індивідуально під керівництвом не звільненого від
основної роботи кваліфікованого робітника – інструктора виробничого
навчання. При індивідуальному навчанні робітник вивчає теоретичний
курс самостійно та шляхом консультацій у викладачів теоретичного
навчання. Виробниче навчання проводиться індивідуально на робочому місці
під керівництвом інструктора виробничого навчання. Робітників, які
навчаються індивідуально, доцільно при можливості об’єднувати в групи
чисельністю від 5 до 30 осіб для вивчення спільної частини теоретичного
курсу, передбаченої навчальними планами та програмами. Професійні
уміння і навички учні в організації повинні набувати та вдосконалювати у
процесі виготовлення продукції або виконання робіт з додержанням
відповідних вимог до їх якості. З цією метою кожний робітник при
індивідуальному навчанні на весь період виробничого навчання
забезпечується робочим місцем, оснащеним необхідним обладнанням,
інструментами, сировиною і матеріалами. Первинна професійна
підготовка робітників на виробництві здійснюється за робочими
навчальними планами і програмами, що розробляються та затверджуються
організаціями на основі типових навчальних програм. У робочих навчальних
планах і робочих програмах відображаються зміни в техніці, технології,
організації виробництва у відповідній галузі виробництва чи сфері
послуг, вимоги організації та конкретного робочого місця. Первинна
професійна підготовка робітників на виробництві завершується
кваліфікаційною атестацією. Професійне навчання кадрів на виробництві
організовується відповідним структурним підрозділом, що займається цими
питаннями, чи службою управління персоналу. Зокрема, на великому
підприємстві зазначена робота може бути покладена на відділ підготовки
персоналу.
|