Головна     Економіка    Наука       Реєстрація   Вхід
Категорії розділу
менеджмент персоналу
інформаційний менеджмент
стратегічний менеджмент
податковий менеджмент
Податковий менеджмент підручник
основи фінансового менеджменту
підручник фінансовий менеджмент
фінансовий менеджмент поддєрьогін
Поддєрьогін фінансовий менеджмент, підручник із предмету
Банківський менеджмент
Все про банківський менеджмент у статтях із підручника про банківський менеджмент
інноваційний менеджмент підручник
Все про інноваційний менеджмент, або менеджмент інновацій
менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Підручник з предмету менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Головна » Статті » Менеджмент » стратегічний менеджмент

ОЗНАКИ ПІДПРИЄМСТВА ІЗ ГЛОБАЛЬНОЮ СТРАТЕГІЄЮ

Діяльність у загальносвітовому масштабі

Приміщення значної частини своїх

прибутків у НДДКР

Робота у високотехнологічних галузях

Використання гнучких інформаційних, виробничих,

фінансових технологій

Орієнтація на глобальний ринок

Інтеграція підприємств і філій в

єдину міжнародну мережу управління,

інтеграція з іншими транс національні корпорації (ТНК)

Ведення глобальної конкурентної боротьби

157

Крім того, реалізація глобальної стратегії пов'язана зі значними

ризиками (табл. 3.2).

Таблиця 3.2 – Природа й причини міжнародних ризиків

Макропричини Інвестиційні ризики

Конкуренція політичних систем Конфіскація майна

Військові конфлікти й революції Експропріація засобів виробництва

Соціальні конфлікти, безладдя Збиток власності/особистості

Нові міжнародні союзи, альянси Втрата волі володіння грошима, товарами,

власністю

Гіперінфляція Погіршення майнового положення

Мікропричини Ризик рентабельності/платоспроможності

Зміна ринкових умов Конкурентні переваги

Нестабільна/ослаблена економіка Погіршення кон'юнктури ринку

Забезпечення інтересів певних політичних кіл Дискримінаційні податки або регулювання

Інтереси місцевого бізнесу Обмеження діяльності

У глобальних галузях можуть бути наступні стратегічні

альтернативи [35]:

- використовувати широку товарну лінію глобальної конкуренції, що

націлена на конкуренцію у світовому масштабі між виробниками певних

асортиментів товарів галузі. Перевага досягається шляхом проведення

диференціації або лідерства у витратах;

- глобальне зосередження на конкретному сегменті галузі, на якому

підприємство веде конкурентну боротьбу в світовому масштабі. Вибирається

сегмент, де перешкоди глобальної конкуренції незначні й де положення

підприємства в сегменті можна захистити від вторгнення глобальних

конкурентів, які виробляють ті ж різноманітні асортименти;

- зосередження в національному масштабі шляхом використання переваг

відмінностей національних ринків для створення зосередженого підходу до

конкретного національного ринку. У результаті досягається або

диференціація або мінімізація витрат в обслуговуванні споживачів

національного ринку або його сегмента;

- скористатися протекціоністською ринковою нішею в тих країнах, де

обмеження уряду виключають можливість глобальних конкурентів. У цьому

випадку підприємство будує свою стратегію на конкретних національних

158

ринках з огляду на ці обмеження.

Типи й основні характеристики глобальних стратегій наведені в

табл. 3.3 [26].

Таблиця 3.3 – Характеристики глобальних стратегій

Параметри

стратегії

Вид глобальної стратегії

Мінімізація

витрат

Диференціація Фокусування Інновацій Оперативного

реагування

Основне

джерело

конкурентних

переваг

Низька

вартість

продукції

Істотні

відмінності від

продукції

конкурентів

Наявність у

продукції

унікальних

властивостей

відносно

вузького

сегмента

споживачів

Створення

нової

продукції або

технології, які

мають більш

високу

конкурентосп

роможність

Одержання

тимчасового

статусу

монопольного

виробника за

рахунок випуску

товарів-імітаторів

(підробки

марочної

продукції)

Величина

сегмента

Значний

сегмент

Значний сегмент Вузький

сегмент із

особливими

потребами

Будь-яка Будь-яка

Ширина

продуктової

лінії

Вузька Широка Будь-яка Будь-яка Будь-яка

Найбільш

уразливі

місця

Радикальна

зміна

технології,

висока

відчутність до

ступеня

завантаження

потужності

Поява товарів

імітаторів, висо-

кі витрати на

іміджеві

рекламну

кампанію

Зникнення

вузького

сегменту, вхід в

галузь сильних

конкурентів

Ризик не досягає

основної мети

Зникнення

передумов для

даної стратегії

Отже глобалізація бізнесу веде до того, що поряд з використанням

наявних факторів виробництва для досягнення успіху все більшого значення

набувають наступні умови:

- забезпечення міцних позицій підприємства в ціновій конкуренції в

глобальному масштабі, в тому числі з іноземними виробниками на

внутрішньому ринку;

- інноваційна активність підприємств, їхнє прагнення постійно

вдосконалювати продукцію, підвищувати перелік надаваних послуг,

159

використання нововведення в управління, маркетингу, фінансах. Наприклад,

компанія Beclon Dickinson викликала всесвітній попит на одноразові шприци

замість звичайних скляних шприців багаторазового користування. Частково

через те, що дана компанія використала стратегічні інновації і виявилася

першопрохідником у цій областівона стала світовим лідером;

- уміння використати нові інформаційні засоби, в тому числі Internet,

для просування своєї продукції на ринок, одержання нових ідей щодо товарів

і послуг, проведення досліджень ринку.

З урахуванням української специфіки цей перелік необхідно

доповнити: підприємство повинне домогтися популярності своєї

торговельної марки, підтримувати імідж, завойовуючи визнання покупців і

суспільства в цілому. У перспективі успіх на конкурентних ринках буде

забезпечений підприємствам, які здатні відповісти на виклик міжнародної

конкуренції, на рівні з іноземними виробниками боротися за споживача на

внутрішньому й зовнішньому ринках.

Вплив глобалізації на конкурентне середовище певної країни

зв'язується насамперед з приходом на внутрішні ринки транснаціоналих

корпорацій (ТНК). На український ринок, наприклад, уже прийшли більше 30

великих ТНК, що використовують у своїй діяльності глобальні конкурентні

стратегії, спрямовані на координацію діяльності ТНК у різних країнах

відповідно до загальної політики корпорації. Це дозволяє ТНК одержувати

додаткові конкурентні переваги за рахунок доступу до дешевих ресурсів, і в

той же час – оперативно реагувати на зміни в попиті на національних ринках

завдяки наявності глобальних збутових мереж.

Новітні форми бізнесу, втілені в ТНК, характеризуються різноманіттям

стратегій розвитку і їхніх змішаних форм. ТНК діють через свої дочірні

підприємства й філії в десятках країн світу за єдиною науково-виробничою і

фінансовою стратегією, що формується в їх „мозкових трестах”, володіють

величезним науково-виробничим і ринковим потенціалом, що забезпечує

високий динамізм їхнього розвитку [62, 84].

160

Стратегії ТНК змінюються, реагують на можливості, пов'язані з

використанням новітніх технологій, конвергенцією попиту в різних країнах,

загостренням конкуренції, лібералізацією міжнародної торгівлі й політики

відносно іноземних інвестицій. Провідне місце в управлінських стратегіях

сучасних ТНК зайняв вивіз промислового капіталу у вигляді прямих

іноземних інвестицій (ПІІ), у рамках міжнародної виробничої спеціалізації й

кооперування усередині окремих корпорацій. В основі такої стратегії лежить

принцип „робити там, де дешевше”. ТНК широко використовують внутрішнє

зростання, тобто нарощування закордонних філій, які мають право прийняття

самостійних рішень (пов'язаних з попитом на зовнішніх ринках і контролі

ПІІ), розміщених там, де є більше факторів конкурентоспроможності. Філії

розміщуються у країнах з високим у конкретній галузі науково-технічним

потенціалом. Ефективність функціонування підвищується за рахунок „ефекту

масштабу” та інших можливостей. На практиці важко чітко провести межу

між тією або іншою формою діяльності ТНК і їхніми управлінськими

стратегіями. Вони використовуються недиференційовано й часто

переплітаються. До ключових факторів, що модифікують управлінські

стратегії розвитку ТНК, відносять технологічний прогрес і інноваційне

застосування технологій, а також розвиток інтеграційних процесів на

міждержавному, регіональному й корпоративному рівнях у формі злиттів і

поглинань, стратегічних альянсів (СА); аутсорсінг, форми взаємодії ТНК із

національними компаніями на місцевих ринках. Величезне значення мають

процеси лібералізації економіки в багатьох країнах, ліквідація торговельних

бар'єрів і проведення інвестиційної політики сприяння закордонним

інвестиціям. Великого значення набуває наявність інноваційного продукту і

його ЖЦП, стає важливої гнучка спеціалізація компанії й постійне

відновлення існуючих технологічних і управлінських практик [84].

Міжнародна ситуація змушує ТНК використовувати різні форми

інтеграції, створюючи мережу закордонних філій, наділених різним ступенем

автономності відносно материнської компанії, а також різноманітні форми

161

міжфірмових _______зв'язків, активізувати стратегії репозиціонування, серед яких

виділяють такі, як трансграничні стратегії інтеграції підприємств (СІП),

участь у міжнародних стратегічних альянсах, стратегічні родини. Окремі

дослідники зараховують такі стратегії до моделей інвестування [10],

включаючи в їхній перелік, крім уже названих, інвестування з „нуля”;

трансплантації і міжнародні переплетення (рис.3.3).

Рис.3.3 – Управлінські стратегії репозиціонування

В основі глобальних стратегій корпорацій, які здійснюють великі

злиття й поглинання, лежить прагнення до одержання певних конкурентних

переваг для досягнення лідируючих позицій на світових ринках. До таких

переваг відносяться: надійний доступ до джерел сировини й напівфабрикатів


Хостинг від uCoz | Четвер, 14.11.2024 | Вітаю Вас Гість | RSS