Сьогодні бізнес за масштабами стає більш
інтернаціональним і потребує
менеджерів, які вміють, як самостійно приймати ефективні рішення так і брати участь у процесі їх
прийняття,застосовувати ці навички незалежно від кордонів, національних і
культурних розбіжностей.
У міжнародному управлінні розрізняють дві групи культур: внутрішні та національні.
До внутрішніх культур належать:
— трирівнева
культура Еда Шейна;
— методика передачі повноважень;
— організації, що
постійно навчаються;
— культура з
наголосом на відповідальність;
Трирівнева культура Еда Шейна. Згідно з цією моделлю,
культура організації формується з
висновків, які певна організація засвоїла
впродовж своєї історії. За Е.Шейном, культура - це набір базових моделей, які поділяються
на три рівні:
— поведінковий;
— цінності та
принципи;
— фундаментальні уявлення.
Методика передачі повноважень. Згідно з цією культурою
для прийняття рішень
необхідні: ресурси (гроші, персонал), авторитет, інформація. В більшості компаній передача
повноважень викликана
бажанням керівництва передоручити повноваження приймати рішення рядовим працівникам — для того, щоб персонал, повніше контролював процес
виконання своєї роботи.
Організації, що постійно навчаються. Розповсюдженню цієї культури сприяла робота відомого
теоретика менеджменту Пітера Сенжа, якому вдалось переконати кампанії в тому, що вміння вчитися з уроків минулого є життєво
необхідним для успіху в майбутньому. Менеджери
всіх рівнів почали більше звертатися до минулого і сміливіше вдаватися до експериментування з новими ідеями.
Культура з наголосом на відповідальність.
антидемпінгові заходи
У цій культурі
увага фокусується головним чином на тому,
що є поганим і чому, а керівник сприяє тому,
щоб працівники, які відповідають за певні ділянки роботи, брали участь в обговоренні можливих
змін задля того, аби в майбутньому помилки
не повторювались.
Існують національні культури до яких відносять:
— модель "сім'я";
— модель "ейфелева вежа";
— модель
"ракета з автоматичним наведенням";
— модель "інкубатор".
Модель
"сім'я" - це централізована корпоративна культура, де лідер нагадує голову родини, який найкраще
знає, що потрібно робити і що є кращим для підлеглих. Для таких відносин
властиві тривалість
та відданість. Поштовх для дискусій про проблеми та їхнє вирішення дає голова такої родини - лише
таким чином він може
гарантувати остаточне загальне узгодження (така модель застосовується в таких країнах, як Франція, Японія,
Індія, Італія).
Модель
"ейфелева вежа" - в цій моделі керівник визначається посадою, яка передбачає право приймати рішення та
контролювати процес їх виконання.
Деталізація роботи з чітко визначеними сферами
відповідальності формує суперструктуру, всередині якої діють члени організації. Кожний наступний рівень
ієрархії має чітко визначені
функції, за допомогою яких він керує усіма нижчими рівнями - для того, щоб підтримувати загальну основу управління на підприємстві. Підлеглі підкоряються
не тому, що мають якісь емоційні
залишки родинних відносин, а тому, що їхня роль у загальній схемі полягає в тому, аби підкорятись особі, яка стоїть на щабель вище за них (така культура
притаманна німецьким компаніям).
Модель "ракета з автоматичним наведенням" - ця
культура, орієнтована
на власні завдання та об'єкти і, як правило, керована командами та проектними групами. На противагу іншим
культурам, ролі в цій моделі не фіксовані. Неухильний принцип-робити все можливе задля виконання завдання чи досягнення
мети (США, Британія, Швеція).
Модель
"інкубатора" — ця модель
структурується навколо виконання планів кожного окремого працівника.
Менеджмент у цій організації спрямований
нате, щоб звільнити індивідів від рутинних завдань, аби вони могли застосовувати свої творчі здібності. Ці організації складаються з кваліфікованих
працівників, які вимагають високого рівня повноважень у прийнятті
рішень.
Кожна з вищеназваних моделей по-різному впливає на процес прийняття рішень.
Використовуючи та враховуючи національну культуру, як початковий етап розв'язання проблеми,
менеджери глибше
розуміють і власну культуру порівняно з іншими, стосовно яких приймають рішення. Це позитивно впливає на
процес прийняття рішень при врахуванні
конкретної ситуації.
|