У науковому середовищі формування стратегії
розглядається в
різних ракурсах. Одні автори стверджують, що стратегія - це набір певних правил для
прийняття рішень, якими організація керується в процесі своєї діяльності. При цьому існують чотири
типи правил:
правила, що
використовуються при оцінці результатів діяльності підприємства; правила, за якими
складаються відносини
фірми із зовнішнім середовищем; правила, за якими встановлюються відносини та
процедури в середині організації; правила, за якими фірма здійснює свою щоденну
діяльність.
За А, Чандлером, стратегія - це визначення довготривалих
цілей разом з відповідним планом дій та розподілом ресурсів для досягнення цих
цілей.
За Т.А. Примаком, стратегія - це генеральна комплексна програма дій, яка визначає
пріоритетні для підприємства проблеми, його місію, головні цілі та розподіл ресурсів для
їх досягнення.
У будь-якому варіанті стратегію слід формувати з самого
початку, але разом
з тим необхідно правильно вибрати можливі стратегічні напрями діяльності
підприємства. Слід розрізняти певні види стратегій, які формуються залежно від певних ознак, а саме: діяльність підприємства на міжнародному ринку;
організаційний рівень підприємства; типу
конкурентної переваги фірми.
Залежно від організаційного рівня стратегії поділяються
на:
Корпоративна стратегія - ця стратегія розповсюджується на всю господарську діяльність
підприємства і складається з дій щодо утвердження своїх позицій у різних галузях
промисловості та
підходів, що застосовуються для управління справами підприємства.
Функціональна стратегія - це певний план виробництва,
що містить
необхідні заходи для підтримки стратегії та досягнення виробничих цілей або місії
підприємства.
надлишок споживача
Оперативна стратегія - це стратегія, яка використовується при вирішенні щоденних,
стратегічно важливих, оперативних завдань (рекламні заходи, заходи, пов'язані із закупівлею
сировини, управління
запасами та транспортування).
Ділова стратегія - це набір певних дій, які стосуються окремого виду діяльності
підприємства.
Аналізуючи міжнародне середовище, розрізняють стратегії:
Міжнародна стратегія - в процесі цієї стратегії здійснюється тиражування однієї й тієї
ж продукції в різних країнах. Відбувається концентрація
виробництва в країні походження та розміщення відділів виробництва й маркетингу в інших країнах.
Мультидержавна
стратегія -
в процесі цієї стратегії відбувається пристосування продукції до різних ринків, а також виробництво та маркетинг
концентруються в багатьох різних країнах.
Глобальна стратегія - за цієї стратегії централізоване виробництво та маркетинг
розташовуються в країнах з найменшими виробничими витратами.
Транснаціональна стратегія - стратегія, за якої одночасно враховуються економія на
масштабах і розподіл знань та продуктів між країнами.
|