Поняття організації
визначається двома аспектами:
1) інституціональним, коли організація означає певну групу людей, що спільно досягають загальних
цілей;
2) процесуальним, коли організація обирає взаємодію людей між собою.
надлишок споживача
Структура управління відображає форму, тобто побудову, впорядкування суб'єкта
управління, спосіб його внутрішньої організації, зв'язки елементів суб'єкта між собою (упорядкованість,
підпорядкування окремих елементів
управлінського апарату), що дозволяє виконувати
необхідні функції управління. Структура управління забезпечує стабільність, стійкість керуючої
системи, завдяки чому вона зберігає
свої властивості при зміні зовнішніх або внутрішніх умов. Керуюча система має ієрархічну структуру з
розподілом по вертикалі функцій,
обов'язків, прав і відповідальності.
Організаційна структура підприємства - це органічне поєднання організаційної
структури управління та структури виробництва. Структура будь-якого
підприємства відображає впорядковане розміщення його елементів і форму їх
взаємозв'язків. Організаційна структура необхідна для управління різними напрямами
діяльності підприємства, а аналіз переваг і недоліків різних підходів до
побудови системи управління дозволяє зробити правильний вибір на користь
конкретної організаційної структури з урахуванням стану ринку та стратегії
підприємства. Залежно від двох основних типів умов підприємницької діяльності
(стабільних і змінних), на підприємствах можуть бути ефективними традиційні або ринкові
організаційні структури.
Традиційні - поділяються на
лінійні, функціональні та змішані.
Ринкові - виникають з розвитком ринкових відносин при підвищенні
нестабільності умов функціонування фірм, компаній, галузей і їх
прагнення пристосуватись до нових умов.
Вид організаційної структури залежить від низки факторів. Наприклад, велику роль
відіграє розмір фірми та масштаби бізнесу. Може бути, що у великій компанії діяльність
зосереджена, в основному, в одній або декількох галузях. Частина компанії працює безпосередньо на
задоволення потреб широких верств населення, частина, навпаки, має справу в
основному з іншими великими фірмами. Перші діють у географічне обмежених регіонах,
другі -майже
в усіх країнах світу. Організаційна структура повинна максимально відповідати
меті та завданням компанії. Для визначення якості організаційних структур будь-якого типу
необхідно проаналізувати
такі найважливіші характеристики як:
- системний підхід;
- оптимальне поєднання
централізованого керівництва та самоуправління на місцях;
- максимальне
скорочення часу проходження інформації від вищого керівництва до безпосередніх
виконавців;
- створення механізму
швидкого реагування організації на зміни у виробництві та попиті на випущену
продукцію;
- широке застосування
колективних форм організації управління;
- пристосування окремих
підрозділів апарату управління до всієї системи, системи в цілому - до
зовнішнього середовища.
|