Транснаціональний характер діяльності ТНК давно перейшов економічні кордони й пов'язаний з
вирішенням багатьох соціальних і політичних
проблем. Разом з тим, переважна більшість визначень ТНК досі має головним чином економічний характер.
Узагальнення суто економічних критеріїв ТНК дає можливість виділити
параметри їх вимірювання та критерії оцінки. Характеристики ТНК можна об'єднати у
дві групи: 1) група кількісних характеристик; 2) група якісних характеристик.
Група кількісних
характеристик складається з трьох підгруп.
Перша з них дає загальну кількісну характеристику
діяльності компанії за кордоном. Вона містить такі показники:
1)
кількість
іноземних держав, у яких діють ТНК;
2) відсоток грошової
маси, що виплачується за кордоном;
3)
відсоток
іноземних капіталовкладень;
4) число зайнятих за кордоном;
5)
відсоток прибутку, який компанія отримує з інших країн;
6)
відсоткове співвідношення продукції та отримуваного прибутку в країнах
базування і за кордоном;
6) загальний рівень
продажів за кордоном.
Друга група - розрахункові коефіцієнти, які дають змогу
уточнити
висновок про транснаціональний характер компанії. Коефіцієнти розраховуються,
по-перше, як співвідношення (1) зарубіжного і всього продажу, (2) зарубіжного і
всього прибутку, (3) зайнятих за кордоном і всіх зайнятих; по-друге, як дані
про (1) збільшення та зменшення майна і внесків за кордоном, (2) збільшення і
зменшення прибутку
за кордоном; по-третє, як співвідношення вищеназваних даних з аналогічними
показниками країни, в якій розміщені ТНК [ 1 ].
Третя група показників, хоч і належить до кількісних, має змішаний
кількісно-якісний характер, її утворюють такі критерії:
•
досить великий розмір фірми, що дає змогу використати
весь арсенал коштів для ефективної міжнародної діяльності;
•
елементи монопольного становища на ринку;
•
інтернаціональна виробнича структура з розвинутим внутрішньофірмовим
поділом праці;
•
значна частка зарубіжних операцій у загальній
діяльності, транснаціональний характер операцій;
•
верховенство центру при прийнятті стратегічних рішень і контроль
всіх ланок;
•
єдина глобальна стратегія.
Групу якісних параметрів ТНК складають характеристики, що визначаються як
космополітизм інтересів компанії, глобальність її операцій, що відображає
специфіку міжнародних монополій. Суть цих уточнюючих характеристик ТНК полягає в
тому, що незалежно
від того, в якій країні була спочатку розміщена корпорація, вона розглядає весь світ як єдине
ціле, як арену своєї діяльності й проникає в
усі кутки земної кулі в пошуках ринків, техніки, технологій, людей, ідей, капіталів та ін. Світові ринки мають для ТНК істотне значення, навіть якщо компанії
походять з великих, економічно
розвинутих, країн і могли б розглядати зарубіжні операції як другорядне
доповнення до своєї основної діяльності
всередині країни базування.
З огляду на це, визначальна якісна характеристика ТНК охоплює не лише кількісне
зростання транснаціонального монополістичного капіталу - збільшення числа ТНК,
їх активів, обігів (що є характеристикою кількісного розвитку), - а й поступове
підвищення
зацікавленості компаній у глобальних операціях, тобто у створенні власних
глобальних мереж науково-технічної та виробничо-збутової діяльності в усьому світі.
Суть цієї стратегії полягає в такій організації виробництва, закупівлі, збуту,
планування, управління, технологічної та фінансової політики, за якою діяльність
усіх елементів
інтернаціонального економічного комплексу ТНК підпорядковується інтересам
фірми як єдиного механізму, що функціонує в глобальному масштабі.
Володіючи розгалуженим, багатократним виробничим комплексом, ТНК під впливом
об'єктивних передумов і потреб розвитку продуктивних сил і для отримання додаткових можливостей
раціоналізації зовнішньоекономічного обміну в межах своєї внутрішньокорпораційної
структури розвивають різні форми міжнародного поділу праці - предметну, подетальну,
поопераційну
(технологічну) спеціалізацію. В такому разі якісною відмінною рисою ТНК є не просто перенесення
частини виробничої або збутової операції до
іншої країни, а розміщення виробництва деталей
і напівфабрикатів на підприємствах, які обслуговують регіони та континенти. Збирання готових виробів
наближають до конкретних ринків з
урахуванням особливостей і запитів конкретного місцевого споживача.
Глобальні операції дають змогу ТНК успішно здійснювати стратегію
довгострокової максимізації прибутків, яка передбачає відмову від
короткострокових вигід задля зміцнення ринкових позицій у майбутньому
та забезпечення стабільного прибутку на тривалу перспективу. Політика орієнтації на
багаторічне отримання стабільного прибутку під силу лише потужним підприємствам,
що мають гігантський фінансовий і політичний вплив..
Із
реалізацією кількісно-якісних параметрів у процесі глобальної експансії ТНК розширюють сфери діяльності у світовому масштабі.
Вони долають орієнтацію на традиційні регіони, якими для США, наприклад, була Латинська Америка, для
Західної Європи - африканські
колонії, для Японії- Південно-Східна Азія, й активно освоюють території своїх конкурентів.
Виходячи зі змісту кількісно-якісних характеристик, можна зазначити, що ознаки
ТНК охоплюють: сферу обігу (фірма реалізує продукцію, що
випускається більш як в одній країні) і сферу виробництва (підприємства та
філії фірми розміщені у двох і більше країнах). Реально функціонуючим фірмам
досить мати будь-яку з цих ознак, щоб буги віднесеними до категорії ТНК. Багато
компаній мають
дві ознаки одночасно.
Таким чином, ТНК- це міжнародні фірми, що мають свої господарські підрозділи
у двох або більше країнах і управління якими здійснюється з одного або декількох
центрів. В основі такого управління лежить механізм прийняття рішень, який дає змогу
здійснювати
узгоджену політик}' та загальну стратегію, розподіляючи ресурси, технології
та відповідальність для досягнення результату-отримання прибутку. ТНК - це мережа
взаємопов'язаних підприємств, які походять з однієї країни й мають складові
частини та філії в інших країнах. ТНК володіють комплексами виробництва або контролюють їх та
(або) комплексами обслуговування, що знаходяться за межами країни базування. Вони є
лідерами у виробництві та реалізації певного товару. На відміну від звичайної
корпорації, яка функціонує на світових ринках, ТНК переносить за кордон не
товар, а сам процес вкладання капіталу, поєднуючи його із закордонною робочою силою
в межах міжнародного виробництва.
|