Більшість з припущень, які використовує керівник,
стосуються умов
майбутнього, над якими керівник не має ніякого контролю. Однак ці припущення необхідні
для багатьох операцій планування, і чим точніше керівник зможе передбачити зовнішні та
внутрішні умови
майбутнього, тим вища ймовірність досягнення запланованих результатів.
Прогнозування - це метод, у якому використовується як
накопичений в
минулому досвід, так і поточні припущення стосовно майбутнього з метою його
визначення. Якщо прогнозування виконано якісно, то результатом стане така картина майбутнього, яку можна використовувати як
основу для планування.
Дослідження показали, що правильно організоване прогнозування приносить користь. Так як
будь-яке управлінське рішення за своєю суттю являється прогнозним, то прогнозування є фундаментальною основою
підприємницької та менеджерської діяльності в будь-якій галузі при виконанні притаманних їм
функцій. Прогнозування
в підприємницькій діяльності та менеджменті нерозривно пов'язано з прийняттям рішень, а прийняття управлінських рішень — це головна процедура циклу управління в
діяльності підприємців та менеджерів усіх рівнів. Нерозривний зв'язок рішення і прогнозування
пояснюється тим, що ще до прийняття рішення необхідно: отримати інформацію, обробити її, провести аналіз інформації,
подати інформацію в зручній формі.
Прогнозування відбувається одночасно на базі:
• інтуїтивної інформації з використанням уяви;
• предметної інформації і логіки;
• кількісних даних та математичних методів.
Прогнозування здійснюється в інтересах розвитку організаційно-виробничої системи (ОВС) в
умовах невизначеності або випадковості. Керівник повинен за результатами передпрогнозних досліджень структурувати інформацію
про об'єкт прогнозування, проаналізувати
її та прийняти рішення про те, який з методів відповідає
конкретним умовам прогнозу. При цьому важливо на етапі підготовки рішення про
вибір методу прогнозування виділити як методи, застосування яких
можливе в умовах розв'язуваних завдань, так
і методи, застосовувати які неможливо. Важливу роль у цьому може
відіграти типове уявлення про об'єкт прогнозування.
Об'єктом прогнозування найчастіше є сукупність ОВС і зовнішнього
середовища. Прогнозування, орієнтоване на дослідження розвитку зовнішнього
середовища ОВС, розглядає бізнес або його
елемент як деяку цілісність, має системний характер. Результат же прогнозування може мати лише якісний характер. У процесі прогнозування використовуються
кількісні та якісні методи.
Кількісні методи можна використовувати для
прогнозування, якщо є підстави вважати,
що діяльність у минулому мала певну тенденцію,
яку можна продовжувати в майбутньому, і коли наявної інформації достатньо для виявлення статистики
достовірних тенденцій або залежностей. Крім того, керівник повинен
знати, як використовувати кількісну модель,
і пам'ятати, що користь від прийняття більш ефективного рішення повинна
перекрити витрати на створення моделі.
Застосовують два типових методи кількісного прогнозування - це аналіз часових
рядів і причинно-наслідкове моделювання.
Аналіз
часових рядів. Цей метод базується на
припущенні, відповідно до якого те, що
відбулось у минулому, дає достатньо добре наближення в оцінці
майбутнього. Цей аналіз є методом виявлення
зразків і тенденцій минулого та перенесення їх у майбутнє. Аналіз можна
провести за допомогою таблиці або графіка шляхом нанесення на координатну сітку точок, відповідних подіям минулого. Цей метод аналізу часто
використовується для оцінки попиту на товари й послуги, оцінки потреб у
запасах, прогнозування структури збуту (який
характеризується сезонними коливаннями), або потреби в кадрах. Чим достовірніше
припущення про
подібність майбутнього з минулим, тим більша точність прогнозу. Але, слід зауважити,
що аналіз часових рядів, ймовірно не буде корисним в ситуаціях з високим рівнем руху або в
разі, коли відбулись
значні, всім відомі зміни.
Причинно-наслідкове
моделювання. Цей метод є найскладнішим з погляду математики. Він використовується в
ситуаціях з більш ніж однією
змінною. Причинно-наслідкове моделювання -це спроба спрогнозувати те, що відбудеться в подібних ситуаціях, шляхом вивчення статистичної залежності між
фактором, що розглядається, та іншими
змінними. Мовою статистики ця залежність
називається кореляцією. Чим тісніша кореляція, тим вища придатність моделі до прогнозування. Повна
кореляція (1,000) спостерігається в ситуації, коли в минулому залежність завжди
була істинною. Така модель потребує
розробки математичної залежності виду:
А = С1+С1Х1+С2Х2 + ... + СпХп,
де
А - прогноз,
всі X - змінні, від яких залежить прогноз, і
всі
С - константи, які визначаються методом статистичного аналізу даних за минулими подіями.
надлишок споживача
З усіх причинно-наслідкових методів найскладнішими є
еко-нометричні
моделі, розроблені з метою прогнозування динаміки економіки. До таких моделей
належить Уортонівська модель Центру прогнозування Пенсильванського
університету. Такі моделі являють собою тисячі рівнянь, що розв'язується лїіше за допомогою
застосування потужних
ЕОМ. Вартість моделей настільки висока, що навіть великі підприємства віддають перевагу
використанню результатів
досліджень із застосуванням економетричної моделі, а не розробляють свої власні
моделі. Крім того, незважаючи на складність,
причинно-наслідкові моделі дають не завжди правильні результати, про що свідчить неспроможність федерального керівництва точно передбачити вплив своїх дій на
економіку.
Якщо кількість інформації недостатня або керівництво не
розуміє складного
методу, або коли кількісна модель виявляється дуже дорогою - в цьому випадку
керівництво може використати якісні моделі прогнозування. При цьому прогнозування може здійснюватися з використанням експертів. Чотири найбільш
розповсюджених
якісних методи прогнозування - це думка жюрі, сукупний погляд збутовиків, модель очікування
споживача та метод експертних оцінок.
Думка жюрі. Цей метод прогнозування полягає в поєднанні та усередненні думок еспертів у
релевантних сферах. Неформальним різновидом цього методу є "мозковий штурм", під час якого
учасники спочатку намагаються генерувати якомога більше ідей. Після завершення процесу
генерування лишають тільки деякі ідеї і проводять оцінку. Цей метод може забирати багато часу,
але часто дає
корисні результати, особливо, коли організація потребує багато нових ідей та альтернатив.
Сукупний погляд збутовиків. Досвідчені торгові агенти часто успішно передбачають майбутній
попит. Вони близько знайомі зі споживачами й можуть взяти в розрахунок їх минулі дії швидше, ніж вдасться побудувати кількісну
модель. Крім того, кваліфікований торговий агент на певному часовому інтервалі часто
"відчуває" ринок
точніше, ніж його прогнозують кількісні моделі.
Модель очікування споживача. Модель очікування споживача є прогнозом, отриманим на
підставі опитувань клієнтів організації, їм пропонують оцінити власні потреби в майбутньому, а
також нові потреби
сьогодення. Зібравши всі отримані таким шляхом дані й провівши коригування на пере- або
недооцінку, виходять на створення моделі майбутнього попиту.
Метод експертних, оцінок. Цей метод є більш формалізованим варіантом методу колективного
погляду. Вперше метод був розроблений фірмою "Ренд Корпорейшн" для прогнозування подій, які цікавили військовиків.
Метод експертних оцінок являє собою процедуру, яка дозволяє групі експертів
виробити єдину оцінку. Експерти, які заповнюють докладний опитувальнии лист з приводу проблеми, що розглядається,
записують в нього свої погляди на неї. Потім кожний з експертів отримує результати
відповідей інших експертів.
При цьому, йому пропонують знову розглянути свій прогноз і, якщо він не збігається з прогнозами інших, просять пояснити, чому це так. Процедура повторюється три
або чотири рази, доки експерти не прийдуть до одної оцінки.
|