Уроки № 7–8
Розвиток зв’язного мовлення. Твір-оповідання з обрамленням на основі почутого
Мета: навчити учнів складати усні й письмові твори-оповідання з обрамленням; удосконалювати здатність грамотно викладати думки; розвивати усне й писемне мовлення
Очікувані результати: учні складають усні й письмові твори-оповідання з обрамленням, підпорядковуючи висловлювання темі та основній думці, будуючи в логічній послідовності за самостійно складеним простим або складним планом.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, зразок твору-оповідання з обрамленням
Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.
§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків
1. Проблемні завдання і питання.
— Пригадайте який-небудь випадок, свідком котрого ви були, що його можна покласти в основу оповідання.
— Чому в основу оповідання зазвичай покладено розповідь про одну подію із життя персонажа?
§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда.
— Пригадайте, скільки стилів мовлення існує?
— Що таке оповідання? Які оповідання вам відомі?
— Що називається композицією й сюжетом художнього твору?
— Який тип мовлення покладено в основу тексту оповідання?
§ ІІІ. Основний зміст роботи
1. Слово вчителя.
1. Слово вчителя.
Обрамлення — це така частина композиції художнього твору, яка є ніби рамкою для розповіді про основні події. Обрамлення містить повідомлення про джерело інформації, роздуми про розказане та оцінку зображеного.
Оповідання — невеликий розповідний художній твір про одну чи кілька подій із життя персонажа, що відіграють у його долі важливу роль.
Сюжет — це система подій, про які йдеться в художньому творі, їх послідовне розгортання та зв’язки між такими подіями.
2. Робота зі зразком твору-оповідання з обрамленням.
1) Виразно прочитайте текст «Голос».
2) Поясніть його назву.
3) Доведіть, що поданий текст є оповіданням.
4) Знайдіть сюжетні елементи.
5) З’ясуйте роль обрамлення в композиції тексту.
Голос
Під старезним горіхом, який ще рясно родив, на давньому, також горіховому, пні, який ще пам’ятав дідового тата, клепали коси. Дід і я, його тринадцятий онук.
Дід дуже любив співи й мріяв, що в роду з’явиться голос. І ось перед тим, як іти косити траву, він виносить старенький приймач, ставить його на вікно, вмикає...
І той голос явився та так, що аж заблищала чимось дідова сивина, а очі, його сині очі,— таких очей ні в кого не бачив, хіба що інколи в батька,— починали піднімати діда, такого невисокого, над землею, над косами, над горіхом, над хатами, над нашим городом, над селом, над криницями, ярами, чубчиками дерев кудись високо-високо.
Голос співав про овець, про матір і зерно... Дід довго мовчав після співу. А потім сказав з притиском: «Мушу побачити того чоловіка. Може, із нашої сторони він...»
Другого дня поїхали ми до міста на радіо. Якийсь чоловік в окулярах із невдоволеним голосом і довгими нігтями на пальцях переглянув купу паперів і сказав: «Ви, шановні, чули голос молодого співака Дмитра Гнатюка...»
(За Д. Герасимчуком)
3. Бесіда.
— Пригадайте якесь із вивчених на уроці української (зарубіжної) літератури оповідань, визначте в ньому елементи сюжету: зав’язку, кульмінацію, розв’язку. Назвіть наявні в оповіданні позасюжетні елементи (описи, роздуми).
— Який тип мовлення в тексті оповідання є основним?
— У якому стилі складається оповідання й чому?
— З’ясуйте тему оповідання та його головну думку.
— Наскільки вдалим є заголовок твору й що він відбиває — тему чи головну думку оповідання?
4. Творче завдання.
Складіть твір-оповідання, використавши запропоновані початок (зав’язку) і кінцівку (розв’язку).
Троє сусідів-хлопчаків часто розважались, катаючись на ліфті. Дорослі не раз попереджали їх про небезпеку. Часто намагався зупинити їх старенький сліпий сусід, спускаючись сходами з вівчаркою-поводирем.
...
Хлопчик був врятований. Сусіди ублагали лікувати пса, який кинувся на допомогу хлопцеві.
5. Робота в чернетках, редагування творів.
6. Написання твору-оповідання.
§ ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
§ V. Підсумок уроків
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Сьогодні на уроці я навчився (навчилась)...
|