Проаналізувавши структуру прийняття управлінських рішень у
ТНК, перейдемо до
розгляду природи, видів та підходів до прийняття таких рішень. Роджер Давсон подає таку класифікацію рішень:
Негайні рішення — це рішення, що вимагають від суб'єктів миттєвої реакції з метою
використати можливість або уникнути кризи
(наприклад, через страйк конкурент не зможе вчасно виконати поставки - це
можливість, що вимагає негайної реакції)
Прохідні рішення — це рішення які, якщо негайно їх неприйняти, відпадуть Самі собою.
Допоміжні ріш&ння — це рішення, що додаються до формулювання загального принципу чи стратегії для
з'ясування певної позиції.
Реформуючірішення — це тип рішення, який вимагає певного продумувування та
з'ясовування. Такі рішення слід приймати, змінивши систему посилань.
З іншого боку рішенця можна класифікувати залежно від
типу відповіді, яка вимагається, а саме:
Позитивна та негативна відповідь: застосовується до рішень,
які базуються на
конкретних принципах. При цьому відповідні дані повинні збиратися максимально швидко, щоб не
загальмувати процес
прийняття рішення й не допустити щоб воно застаріло.
Найкращій вибір: це випадок, коли менеджер стикається з декількома
альтернативами й повинен вибрати найкращий спосіб дій.
3. "Дати хід" чи "не дати ходу": такі рішення вимагають лише підпису, коли керівника просять дати дозвіл розпочати
певді дії.
Нобелівський лауреат Герберт Саймон виділив систему рішень [2].
Організаційне рішення ~ це вибір, який повинен зробити керівник,
для того щоб виконати обов'язки, обумовлені його посадою. Мета організаційного
рішення - забезпечення руху до поставлених перед компанією завдань. Організаційні рішення
можна класифікувати
як запрограмовані та незапрограмовані.
Запрограмоване
рішення є результатом реалізації
певної послідовності кроків чи дій. Як правило, число можливих альтернатив
обмежене, і вибір повинен робитися в межах напрямів, заданих організацією. Програмування можна вважати важливим допоміжним засобом прийняття ефективних
організаційних рішень. Визначивши яким повинно бути рішення, керівник зменшує можливість припущення, помилки. Завдяки цьому
заощаджується час, оскільки підлеглим не потрібно розробляти нову процедуру щоразу коли виникає відповідна
ситуація. Керівництво часто
програмує рішення, враховуючи ситуації, які повторюються з певною
регулярністю. Важливо зазначити, що керівник повинен повідомити про обґрунтування методології прийняття запрограмованих рішень тих, хто користується цією
методологією, а не просто
запропонувати її до використання.
Керівникові дуже важливо бути впевненим у тому, що процедура прийняття рішень насправді правильна і бажана.
Рішення незапрограмованого типу необхідні в ситуаціях, які певною мірою нові, внутрішньо не
структуризовані чи пов'язані з невідомими факторами. Оскільки неможливо наперед
скласти конкретну послідовність необхідних
кроків, керівник повинен розробити
процедуру прийняття рішень.
На практиці небагато рішень є запрограмованими чи неза-програмованими в чистому вигляді.
Майже всі управлінські рішення
знаходяться десь у проміжку між крайніми варіантами.
Практично в усіх випадках для керівника є досить складно,
якщо взагалі це
можливо, прийняти рішення, яке б не мало негативних наслідків.
Як спеціаліст з вивчення проблем управління, Роберт Ком стверджує, що кожне рішення чи
вибір, що стосується всього підприємства, буде мати негативні наслідки для деяких
аспектів його діяльності.
Саме тому, організацію потрібно розглядати з погляду системного підходу та
враховувати можливі наслідки управлінського рішення для всіх аспектів ії діяльності.
На сьогоднішній день дуже вживаною є концепція
компромісів. У
процесі керівництва компаніями, а особливо великими, трапляється дуже мало ситуацій,
настільки однозначних, що результатом найкращого рішення буде лише позитивний результат.
Більшість керівників
розуміють, що неприйняття рішення, "флюгерна" тактика -зазвичай незадовільний, або ще й
гірший хід, ніж прийняття поганого рішення. Проте, зустрічаються ситуації, в яких очевидно,
що відмова від
вибору буде правильним рішенням. Наприклад, якщо додаткова інформація повинна надійти найближчим
часом, а час не є критичним фактором, то, можливо, краще не приймати поспішних рішень.
Процес прийняття управлінських рішень може носити інтуїтивний або раціональний характер.
Інтуїтивне
рішення - це вибір, зроблений лише на
підставі відчуття того, що він правильний.
Особа, яка приймає рішення, свідомо
зважує всі "за" і "проти" по кожній альтернативі, навіть не
аналізуючи ситуацію, і просто робить вибір.
надлишок споживача
Рішення,
прийняті на підставі міркувань - це
вибір, зумовлений знаннями або накопиченим
досвідом. Менеджер використовує
знання про те, що сталося в подібній ситуації раніше, для того щоб спрогнозувати результат альтернативних
варіантів рішення у конкретній
ситуації. Більшість ситуацій в організаціях мають тенденцію до частого повторення. Тому багато ТНК
приймають на роботу менеджерів, які,
крім практичного досвіду, ще й мають ступінь М.В.А. (Master of Business Administration)
Рішення, що приймаються на підставі міркувань, мають
такі переваги, як
простота та дешевизна його прийняття. Проте, одного лише міркування недостатньо для прийняття
рішення у разі, коли
ситуація є унікальною чи дуже складною. Міркування не надає можливості повністю оцінити
ситуацію, яка насправді нова, оскільки в
керівника немає досвіду, завдяки якому він міг би обґрунтувати логічний вибір.
Наприклад, після другої світової війни керівники
американських автомобільних
заводів відвідали фірму "Фольксваген" в Німеччині. Ернст Біч, тодішній президент
"Форду", дійшов до висновку про те,
що цей "автомобиль гроша ломаного не стоит" і ніколи не повинен продаватися в США. Проте, через 10 років
"Форд" розпочав виробництво подібної до
"Фольксваген" моделі "Єдсел", що було однією з гучних невдач в історії
автомобілебудування.
Адаптація
до нового й складного, безперечно, ніколи не була простою, і тому не можна виключати небезпеку невдачі через прийняття
рішення. Проте, в багатьох випадках керівник може суттєво підвищити ймовірність правильного рішення, вибираючи
раціональний підхід до його прийняття. Для вирішення проблеми потрібно розглядати не одиничне рішення, а
сукупність виборів. Результатом
обраного рішення повинна бути правильна дія. Можна дійти висновку, що
прийняття рішень означає процес, завдяки
якому обирається лінія поведінки як вирішення певної проблеми. Ключовими
поняттями тут є: проблема і ії вирішення, процес,вибір
рішення, лінія поведінки. Отже, існують дві умови прийняття рішення - визначення проблеми та вибір
рішення.
Шість основних етапів
розроблення рішення:
1) визначення проблеми;
2) встановлення
цілей (результатів) розв'язання проблеми;
3) вивчення проблеми за допомогою збирання та оброблення
релевантної інформації;
4) обґрунтування
реалістичних альтернативних дій;
5) порівняння альтернатив і вибір оптимального варіанту;
6) формулювання і прийняття рішення.
Отже, можна зробити висновок, що прийняття правильних рішень - одне із найголовніших і
найважливіших завдань менеджерів компанії (ТНК). Від якості розроблення, прийняття та впровадження управлінських рішень
залежить ефективність використання людських, матеріальних, фінансових, енергетичних та
інформаційних
ресурсів конкретної організації. За результатами виконаних рішень відбувається процес
порівняння, аналізу та оцінки запланованих показників і досягнутих результатів.
Прийняття та виконання управлінських рішень - найголовніший оцінювальний критерій
керівних здібностей менеджерів.
|