|
У категорії матеріалів: 235 Показано матеріалів: 151-200 |
Сторінки: « 1 2 3 4 5 » |
Сортувати по:
Даті ·
Назві ·
Рейтингу ·
Коментарям ·
Переглядам
Нижче наведено групи промислових товарів, до
яких країни застосовують обов’язкові технічні норми, а також види
сільськогосподарської продукції, до яких в більшості країн застосовуються
санітарні та фітосанітарні норми.
|
Всі державні заходи контролю і обмежень,
пов’язаних з вимогами до технічних параметрів товару, які можуть бути
використання як засіб обмеження доступу тих чи інших товарів на внутрішній
ринок країни, належать до технічних бар’єрів у торгівлі. Вони дуже різноманітні
як за своєю природою, так конкретним проявом. Так, вони можуть існувати у
вигляді стандартів, технічних норм та правил, вимог щодо техніки безпеки
товарів, вимог до пакування, маркування та інших технічних характеристик
продукції. До технічних бар’єрів належать і декілько специфічних сфер –
санітарні, ветеринарні і фітосанітарні правила і норми. Ці сфери регулювання
тісно пов’язані не тільки зі стандартами на певні товари, але й з забезпеченням
безпеки населення, сільськогосподарських тварин і рослин, оскільки практично
вся необроблена сільськогосподарська сировина потенційно є джерелом
розповсюдження різноманітних захворювань. |
В сучасній світовій торговельній системі виділено два типи
правил визначення походження залежно від торговельного режиму, що існує між імпортуючою
та експортуючою сторонами: преференційні і непреференційні.
Згідно Угоди про правила визначення походження (Додаток ІІ
– Спільна декларація щодо преференційних правил визначення походження)
преференційними правилами визначення походження є "такі закони, нормативні акти
та адміністративні правила загального застосування, які застосовуються
будь-яким Членом для визначення того, чи підлягають товари преференційному
розгляду згідно з договірними або автономними режимами, які тягнуть за собою
надання тарифних преференцій, що виходять за межі застосування параграфа 1
Статті І ГАТТ 1994”.
|
Сучасний
розвиток світового виробництва і торгівлі актуалізує проблему розробки чітких
правил визначення походження товару, тобто з’ясування країни або регіонального
інтеграційного угруповання, в яких товари були вироблені. Це обумовлено тим, що
стрімкі технологічні зміни, які відбуваються в сферах інформаційних технологій,
телекомунікацій, транспортної інфраструктури дають можливість виробникам
кінцевої продукції залучати ресурси з найвіддаленіших країн, де є більш
кваліфікована або дешева робоча сила, унікальні або дешевші сировина, матеріали
і комплектуючі. Дійсно, на сьогодні майже вся продукція, що пропонується на
світовому ринку, вироблена не в одній країні, причому це стосується як товарів народного
споживання, так і складних машин і обладнання, що використовуються для їх
виробництва. Інтенсифікація використання ресурсів світового ринку для
національного виробництва, а також інтернаціоналізація логістичних схем
призводять до можливості обходження тарифних і інших бар’єрів у торгівлі, що
застосовуються урядами до товарів, імпортуємих в країну. Таким чином,
лібералізація обміну продукцією, сировиною та комплектуючими між країнами
ускладнює процедури визначення походження товарів, а також застосування
широкого кола інструментів торгової політики щодо інших країн. Саме ці чинники
обумовили необхідність розробки міжнародних правил визначення походження
товару. |
З метою перегляду умов застосування
методів торговельних обмежень, що існували в МФА, та розповсюдження на текстиль
і одяг правил ГАТТ з 1995 р. Угода про поліволоконні матеріали була замінена
Угодою про текстиль та одяг (Додаток 1А до Марракеської Угоди про заснування
Світової організації торгівлі – Багатосторонні угоди з торгівлі товарами). На
відміну від попередніх угод Угода про текстиль та одяг містить умови скорочення
відхилень від загальних правил ГАТТ щодо регулювання міжнародної торгівлі
промисловими товарами, а також має десятирічний перехідний період до повної
інтеграції в структуру ГАТТ 1994. Ключовими аспектами Угоди є:
-
перелік виробів, охоплених Угодою;
-
регламентація процесу інтеграції
сектору текстилю і одягу до ГАТТ 1994;
-
порядок лібералізації обмежень, що
збереглися за умовами МФА;
-
регулювання застосування обмежень;
-
заходи щодо запобігання
недоброчинної ділової практики;
-
механізм перехідного періода;
-
зобов’язання учасників щодо
дотримання правил та норм ГАТТ;
-
заснування Органу моніторингу з
текстилю (ТМБ – Textiles Monitoring Body). |
Угода про текстиль та одяг є єдиною в
системі угод СОТ про яку можна сказати що в ній "вбудовано механізм
самоліквідації”. Це означає, що по мірі виконання країнами-членами СОТ взятих
на себе зобов’язань угода втрачає силу. Всі їх положення мають бути виконанні
до 1 січня 2006 року, а після цієї дати регулювання торгівлі текстилем та
одягом буде здійснюватися на основі положень ГАТТ 1994 та інших, пов’язаних з
нею угод.
Аналізуючи хід виконання членами СОТ Угоди про текстиль та
одяг фахівці Міжнародного торговельного центру та Секретаріату Співдружності
виділили декілько проблем:
-
застосування правил щодо
перехідних захисних заходів без чіткого дотримання положень Угоди;
-
наявність різних систем визначення
країни походження товару для правильного використання в торгівлі квоти на
експорт товару на певний ринок;
-
зростання кількості
антидемпінгових та компенсаційних заходів. |
Питання лібералізації ринків
текстильної продукції і одягу були актуальними на всіх етапах розвитку
міжнародної торгівлі. Ще до укладання Генеральної угоди з тарифів і торгівлі
більшість урядів розвинутих країн обмежували доступ на свої ринки і контролювали
обсяги і номенклатуру поставок. Це було обумовлено тим, що продукція розвинутих
країн піддавалась ціновій конкуренції з боку товарів країн, що розвиваються,
які мали більш низькі почасові тарифи і ставки в текстильній промисловості, а
також вільний доступ до ринку сировинних товарів для виробництва текстилю. Тому
питання доступу до ринків вирішувались на двосторонній основі зі значним
впливом на остаточне рішення політичних і соціально-економічних інтересів
сторін, особливо відкриваючих ринки. |
Програма реформ Уругвайського раунду, спрямована на
лібералізацію торгівлі в сільськогосподарському секторі, включає широкий
діапазон зобов’язань в сферах доступу до ринків, експортного субсидування і
внутрішньої підтримки. Процес виконання цих зобов’язань, що почався 1 січня
1995 року, є предметом багатостороннього нагляду у рамках Комітету з сільського
господарства СОТ, що складається з усіх членів СОТ та здійснює контроль за
виконанням взятих членами зобов’язань на основі регулярних та ad hoc
повідомлень, що стосуються як загальних, так і специфічних (виникаючих
незаплановано) питань щодо імплементації положень Угоди про сільське
господарство. Комітет зацікавлений як в успішному виконанні Угоди в цілому, так
і у дотриманні своїх зобов’язань кожним з членів організації. Тому свою роботу
Комітет будує на основі повідомлень членів, які направляються на його адресу і
містять:
-
регулярні повідомлення щодо умов
доступу до ринку в контексті виконання тарифних зобов’язань та використання
спеціальних заходів захисту сільського господарства;
-
повідомлення про виконання зобов’язань щодо
експортних субсидій, включаючи рівень субсидованого експорту, бюджетні витрати
на експортні субсидії, загальний обсяг експорті та обсяг угод по наданню
допомоги товарами харчової промисловості по специфічних продуктах та групах
товарів;
-
огляди зобов’язань щодо
внутрішньої підтримки, що включають як інформацію про її зниження, так і про
інші заходи внутрішньої підтримки, які є дозволеними і не підлягають
скороченню. |
В Преамбулі до Угоди про сільське
господарство однією з галузей, потребуючих прийняття країнами-членами
конкретних зобов’язань названа експортна конкуренція, тобто надання експортних
субсидій. Експерти вважають, що саме вони мають найбільш спотворюючий вплив на
розвиток конкуренції на світових ринках сільськогосподарської продукції,
деформують умови недискримінаційної торгівлі. Експортні субсидії надаються
виробникам сільськогосподарської продукції для створення або підтримки конкурентних
переваг на зарубіжних ринках.
Відомо, що ще в рамках ГАТТ вдалося розробити правила
застосування субсидій щодо промислової продукції, аналогічні правила надання
урядами субсидій у сільськогосподарському секторі не були приведені у
відповідність до дисципліни ГАТТ. Угода про сільське господарство містить
правила надання субсидій на сільськогосподарську продукцію. |
Національні
уряди реалізуючи заходи економічних політик і реформ надають вітчизняним
виробникам сільськогосподарської продукції підтримку у вигляді внутрішніх
субсидій. Ці виплати (або фінансова участь уряду) мають різний вплив на
торгівлю: деякі субсидії не деформують ринкові умови і не входять в протиріччя
з принципом недискримінації в частині забезпечення національного режиму, інші
мають спотворювальний вплив на торгівлю. Враховуючи це в Угоді про сільське
господарство закладено підхід згідно якого країни повинні прийняти зобов’язання
щодо скорочення тих субсидій, які негативно впливають на торгівлю. З цією метою
Угода поділяє субсидії на три категорії:
-
зелені (не мають спотворювального
впливу на торгівлю, дозволені);
-
сині (не мають спотворювального
впливу на торгівлю, дозволені);
-
жовті (негативно впливають на
торгівлю, підлягають скороченню). |
Необхідність
забезпечення країнами-членами СОТ доступу до своїх внутрішніх ринків є
принциповим положенням світової торговельної системи, яке знаходить
відображення в застосування режиму найбільшого сприяння та національного
режиму. Заходи щодо забезпечення доступу до ринку в Угоді про сільське
господарство спрямовані на ліквідацію бар’єрів в торгівлі сільськогосподарською
продукцією, що виникли внаслідок застосування країнами нетарифних обмежень. Ці
заходи передбачають:
-
виключення застосування нетарифних
заходів як методу регулювання торгівлі;
-
трансформування нетарифних заходів
в рівноцінні тарифи;
-
скорочення рівня тарифів;
-
зв’язування рівня тарифу
будь-якого товару, охопленого Угодою і його скорочення протягом визначеного
часу. |
З
багатьох із зазначених вище причин, засновники ГАТТ припускали, що країни
будуть опиратися наведенню порядку в міжнародній торгівлі сільськогосподарською
продукцією. Отже, текст оригіналу ГАТТ містив ряд винятків для
сільськогосподарських товарів. Одне з найбільш важливих винятків міститься в
Статті ХІ "Загальне скасування кількісних обмежень” і дозволяє застосування
кількісних обмежень експорту і імпорту сільськогосподарських товарів при певних
обставинах. Не дивлячись на те, що ця Стаття обмежувала можливість введення
кількісних обмежень загальними винятками (Стаття ХХ "Загальні винятки”),
відомо, що з середини 50-х років їх застосування стало негативно впливати на
міжнародну торгівлю сільськогосподарською продукцією. |
Сільське господарство традиційно сприймається як винятковий
або чутливий сектор глобальної торгової системи. Навіть притому, що
сільськогосподарські товари, на відміну від послуг, є продуктами праці, які
фізично перетинають національні кордони, в системі СОТ вони виділяються окремо
через свою особливу природу і роль в розвитку міжнародної торгівлі. Ця
"відмінна” природа полягає в особливостях виробничого процесу в сільському
господарстві, постійному попиті на харчові продукти, які забезпечують щоденні
природні потреби людини, а також в важливій ролі, яку відіграє агропромисловий
сектор в історії, культурі та економіці багатьох суспільств. Саме через
відмінну чутливість сільського господарства договірним сторонам ГАТТ після
більш ніж декількох десятирічч періодичних переговорів, не вдалося досягти суттєвого
процесу в сфері відмови від протекціоністських національних політик щодо цього
сектору. Внаслідок цього торгові бар’єри в міжнародній торгівлі
сільськогосподарськими товарами зміцнилися досить сильно, у той час як в інших
секторах торгівлі товарами вони прогресивно знижувались. Так, якщо на початку
діяльності ГАТТ середній рівень ставок мита на промислові товари складав
приблизно 40%, то на сьогодні він знизився до 4%. Робота зі зниження тарифів за
деякими видами товарів виробничо-технічного призначення, яка була почата в 40-
роках, майже закінчена. Однак це не стосується сільськогосподарських товарів,
лібералізація світового ринку яких до Уругвайського раунду багатосторонніх
переговорів йшла дуже повільно. Більше того, деякі країни широко практикували
програми субсидування своїх сільськогосподарських виробників. Сучасний рівень
лібералізації торгівлі сільськогосподарською продукцією можна порівняти з
ситуацією в торгівлі товарами, яка існувала 70-80 років тому. Однак досвід,
отриманий в ході лібералізації торгівлі промисловими товарами, тепер може бути
застосований і по відношенню до ринку сільськогосподарської продукції. |
Розвиток
торгівлі сільськогосподарськими товарами за темпами зростання в останні роки
значно відстає від аналогічних показників експорту товарів та послуг. Якщо в
1985-1990 рр. щорічні темпи приросту експорту сільськогосподарської продукції
становили 9%, то в 1990-2001 рр. вони знизилися до 3%. В 2000 р. цей показник
становив лише 1%, а у 2001 р. світовий експорт продукції сільського господарства
скоротився на 1%. Документаційне забезпечення обліку та руху кадрів За період 1990-1995 рр. обсяг світової торгівлі
сільськогосподарською продукцією збільшився в 1,4 рази і показник 1995 року в
583 млрд. дол. став рекордним в історії розвитку міжнародної торгівлі цими
товарами. |
Угода про субсидії та компенсаційні заходи
Приклад звільнення країн, що розвиваються, від певних
зобов’язань надає Угода про субсидії та компенсаційні заходи. Правило, яке за
цією угодою забороняє країнам-Членам СОТ застосовувати експортні субсидії, не
поширюється на найменш розвинені країни з річним доходом на душу населення 1000
дол. США або менше. Ці країни перелічені в угоді. |
Захисні
заходи, спрямовані на сприяння розвитку нових галузей промисловості
Стаття XVІІІ:C ГАТТ 1994 дозволяє країнам, що розвиваються,
застосовувати обмежувальні торговельні заходи (підвищення максимальних
розмірів мита, або впровадження кількісних обмежень), спрямовані на підтримку
розвитку нових або існуючих галузей промисловості. Однак, такі заходи, які не
відповідають вимогам ГАТТ, можуть впроваджуватись тільки після погодження з
країнами-Членами СОТ. У ГАТТ визначений порядок проведення консультацій з
країнами, чиї торговельні інтереси можуть постраждати від застосування
обмежувальних заходів. |
За правилами ГАТТ переговори про зменшення тарифів та інших
бар’єрів на шляху торгівлі мають вестися на взаємній і взаємовигідній основі.
Однак, Частина IV ГАТТ 1994 (яка містить положення про сприяння економічному
розвитку) передбачає - від країн, що розвиваються, не вимагаються внески в
торговельні переговори (у формі зменшених тарифів і взятих зобов’язань), які не
співвідносяться з потребами їхньої торгівлі, розвитку та фінансовим становищем.
Положення Частини IV доповнюються Загальним сприятливим положенням, де, поміж
іншим, стверджується, що спроможність країн робити внески та йти на поступки
на переговорах зростає з розвитком їхньої економіки. |
Уругвайський раунд сприяв усуненню великої кількості
обмежень в сільськогосподарському та промислових секторах, а також ліквідації
таких обмежувальних заходів, як добровільні експортні обмеження і змінне
мито. До дозволених кількісних обмежень відносяться:
·
обмеження, що накладаються згідно
з Угодою про текстиль та одяг;
·
обмеження, що накладаються
країнами, які мають проблеми з платіжним балансом, за умови, що вони
здійснюються відповідно до Статей XII та XVIII ГАТТ 1994 року та Домовленості
ГАТТ 1994 року щодо платіжного балансу (прийнятій під час Уругвайського
раунду);
·
обмеження, що накладаються
відповідно до інших положень ГАТТ , 1994 року щодо винятків, зокрема. Статті
XX.
Необхідно зауважити, що Угода про текстиль та одяг
передбачає, що країни, які створили обмеження (головним чином, розвинені
країни), повинні усунути їх за чотири етапи протягом 10 років до 1 січня 2005
року. Більше того, задля кращого доступу до ринку для текстильної продукції,
яка залишається під дією обмежень протягом перехідного періоду, Угода вимагає
обов’язкового зростання на певний відсоток розмірів квот, які передбачені
двосторонніми угодами. Ці правила передбачають спеціальний і більш сприятливий
режим для "малих постачальників” і найменш розвинених країн, зокрема, що
стосується базових рівнів квот, темпів зростання та вимог до гнучкості. |
Продукція,
імпортована з країн, що розвиваються, та найменш розвинених країн, згідно із
ГСП отримує дозвіл на ввезення на безмитній або преференційній основі. ГСП
стосується майже усієї промислової та окремих видів сільськогосподарської
продукції. Правову основу для таких преференційних режимів створює "Рішення про
сприятливий і диференційований режим, взаємність та повнішу участь країн, що
розвиваються” (прийняте 1979 року і загально відоме як "Загальне сприятливе
положення”). Однак, домовленості про ГСП:
·
мають вбудовані обмеження, на
кшталт квот по країнах: імпорт в межах квоти дозволяється на підставі
преференційного мита, за межами ж квоти обкладається митом згідно з РНС;
·
відмовляють у преференційному
доступі на ринок певній продукції з країн, що стали конкурентоспроможними
(критерій конкурентних потреб);
·
відмовляють у преференційному
доступі на ринок країнам, що розвиваються, які піднялись на вищий щабель
розвитку або тим, де порушуються права людини. Країнами, які піднялися на вищий
щабель розвитку, вважаються такі, що досягли певного доходу на душу населення. |
Угоди СОТ мають положення про поширення спеціального і
диференційованого (СіД) режиму стосовно країн, що розвиваються. Згідно з цими
положеннями вони отримують "більш сприятливий" режим ніж розвинені
країни. Ці положення можна поділити на три широкі категорії:
·
положення, що вимагають від країн
здійснення заходів з розвитку торгівлі країн, що розвиваються, та найменш
розвинених країн (НРК);
·
гнучкі підходи до взяття країнами,
що розвиваються, та найменш розвиненими країнами зобов’язань за Угодами СОТ;
·
положення про технічну допомогу
країнам, що розвиваються, та найменш розвиненим країнам в розбудові їх
спроможності втілювати Угоди.
Нижче наводиться ілюстративний та вибірковий опис характеру
та змісту найважливіших положень кожної з цих категорій. |
На початку 60-х років минулого сторіччя більшість країн що
розвиваються звільнилися юридично від колоніальної залежності від своїх
метрополій і почали провадити незалежну і суверенну зовнішню політику, в тому
числі і зовнішньоторговельну. Цей процес супроводжувався загостренням проблем
соціально-економічного розвитку, значна кількість яких була безпосередньо
пов’язана з труднощами інтеграції в світову господарську систему. Тому група
країн що розвиваються ініціювала внесення доповнень до положень ГАТТ, які були
підписані в 1947 р. В результаті цього у 1965 році до Генеральної угоди з
тарифів і торгівлі була додана Частина IV – Торгівля і розвиток, яка містить
спеціальні положення про дії, що можуть застосовувати розвинені країни з метою
сприяння торгівлі та розвитку менш розвинених країн. |
Серед сукупності методів нетарифного регулювання
міжнародної торгівлі особливе місце посідають інструменти валютного регулювання
внаслідок того, що дії урядів країн з метою проведення власної валютної
політики з застосуванням механізмів контролю за валютними потоками, обмінними
курсами тощо, дуже часто мають безпосередній і обмежуючий вплив на міжнародну торгівлю. |
Введення
спеціальних вимог щодо позначок про походження товару обумовлено необхідністю
захисту інтересів як споживачів, так і конкурентоспроможних виробників і
експортерів від фальсифікованих товарів, і так званих підробок, обсяги яких на
світовому ринку в останні десятиріччя значно збільшились. |
В
міжнародній торгівлі товарами методи оцінки їх вартості для митних цілей мають
дуже важливе значення внаслідок того, що від визначеної в митних документах
вартості залежить сума мита при застосуванні адвалорних, змішаних (як
адвалорних, так і специфічних), альтернативних (або адвалорних, або
специфічних) ставок мита. Тому збільшення вартості товарів при їх оцінці для
митних цілей в разі застосування навіть зазначених в Розкладі поступок ставок
мита може призвести до порушення принципу недискримінації в частині
національного режиму. Уряди більшості країн світу надають переваги використанню
адвалорних ставок мита, що обумовлені такими причинами: легкістю їх
міжнародного порівняння та ведення переговорів щодо зниження рівня; простотою
розрахунків і можливістю швидкої і точної оцінки розміру надходжень від сплати
мита; більшою їх пристосованістю до нарахування мита на дешеві і дорогі товари
однієї групи, порівняно зі специфічними ставками. Тому питання оцінки товарів
для митних цілей стосується всіх суб’єктів міжнародної торгівлі. Враховуючи це
СОТ приділяє належну увагу вдосконаленню системи митної оцінки товарів. |
Будь-які
збори, пов’язані з імпортом та експортом, що стягуються на кордоні, за винятком
тарифів та зборів, які приравнено до внутрішніх податків, відповідно до Статті
VIII ГАТТ "Збори та формальності, пов’язані з імпортом та експортом” мають
відповідати таким вимогам:
-
бути співставними за своїм розміром
з вартістю наданих послуг (тобто не перевищувати її);
-
не повинні мати на меті непрямий
захист вітчизняних товарів;
-
не повинні являти собою
оподаткування імпорту та експорту у фіскальних цілях. |
Крім
ГАТТ положення щодо свободи транзиту в сучасному міжнародному праві зафіксовані
ще в декількох міжнародних документах: Хартії економічних прав і обов’язків
держав (ООН, 1974 р.), Конвенції щодо транзитної торгівлі
внутрішньоконтинентальних країн (1964 р.) та Конвенції ОНН з морського права
(1982 р.). Стаття V ГАТТ проголошує свободу транзиту наступним чином: "повинна
існувати свобода транзиту через територію кожної сторони за маршрутами,
найбільш зручними для міжнародного транзиту, для транзитного руху на територію
інших сторін чи з територій інших сторін. Не повинна робитися жодна різниця,
основана на прапорі суден, місця походження, відправлення, в’їзду, виїзду чи
призначення або на будь-яких обставинах, що стосуються власності на товари,
судна чи інші транспортні засоби”. [1. с.443-444] При цьому під "транзитним
рухом” або "транзитом” в термінах ГАТТ розуміють: переміщення товарів або
транспортних засобів через територію країни, яке може включати перевантаження,
складування, дроблення чи зміну виду транспорту і "є лише частиною повного
шляху, який починається і завершується за межами кордонів сторони, через
територію якої проходить рух”.
|
Однією з необхідних умов ефективного функціонування
міжнародної торговельно-економічної системи є баланс між цілями національних
торгових політик країн-членів СОТ та вимогами багатосторонніх угод і
зобов’язаннями за ними. З метою досягнення такого балансу як в документах ГАТТ,
так і в наступних угодах СОТ були передбачені виключення з принципу
недискримінації, що є проявом гнучкості як самих положень ГАТТ, так і прагнення
членів організації щодо досягнення гармонійності (або принаймні уникнення
протиріччя) між багатосторонніми торговельними правилами та цілями торговельних
політик національних урядів. Ці виключення стосуються як режиму найбільшого
сприяння, так і національного режиму. |
Позиція
СОТ, а раніше ГАТТ полягає у забороні застосування урядами країн-членів
кількісних обмежень. З цього положення починається Стаття ХІ "Загальне
скасування кількісних обмежень”: "ніякі заборони чи обмеження, крім мит,
податків, чи інших зборів, чи то у формі квот, імпортних або експортних
ліцензій чи інших заходів, не повинні встановлюватися або застосовуватися
будь-якою стороною щодо імпорту або експорту будь-якого товару”. |
Доступ
до зарубіжних ринків є необхідною умовою збільшення обсягів експорту,
диверсифікації товарної і регіональної структур, динамізації міжнародного
торговельного обміну в цілому. Тому принцип доступу до ринку вважається
фундаментальним в забезпеченні успішного функціонування міжнародної торговельно-економічної
системи. Слід зазначити, що сам принцип доступу до ринку має комплексний
характер і об’єднує декілько підпорядкованих концепцій, таких як баланс прав та
обов’язків, мінімізація або ліквідація переваг, що утворилися за рахунок
використання країною винятків з принципу недискримінації або більш ліберальних
умов вступу до організації, а також концепцію прозорості. |
Угода
СОТ є різновидом зв’язаного контракту, згідно якого члени багатосторонньої
торговельної системи добровільно застосовують "договірну рівновагу”, тобто
еквівалентність прав і обов’язків, яка розглядається не тільки як елемент
недискримінації, а й метод досягнення взаємних інтересів. |
Принципи недискримінації фактично формується двома
положеннями: режимом найбільшого сприяння (РНС) та національним режимом.
Сутність режиму найбільшого сприяння викладена в Статті І
ГАТТ "Загальний режим найбільшого сприяння”. [1. с.438-439] Скорочено РНС
означає, що будь-яка перевага, сприяння, привілей чи імунітет, які надаються
одній країні повинні бути негайно і безумовно надані всім членам СОТ. А ще
точніше можна сказати, що більш сприятливі умови, надані товару певної країни
(незалежно від того є країна членом СОТ чи ні) повинні надаватись подібним
продуктам всіх членів СОТ. Причому це положення стосується як імпорту, так
експорту і транзитних торгових операцій. А подібними вважаються товари які є
ідентичними, або дуже схожими за основними характеристиками на товар, якому
надано РНС. Важливо зазначити, що режим найбільшого сприяння поширюється не тільки
на мита і митні збори при експорті та імпорті, а й на: міжнародні платежі за
імпорт або експорт; методи стягнення мит, митних зборів та платежів; внутрішні
податки та збори відносно імпортованих товарів; митні процедури (правила і
формальності щодо процесів імпорту та експорту товарів); закони, правила,
норми, що регулюють умови реалізації імпортних товарів на внутрішньому ринку;
широкий спектр заходів нетарифного регулювання. |
Угоди Світової організації торгівлі є міжнародними
правовими документами, що детально регламентують всі можливі процеси і дії
стосовно предмету кожної конкретної угоди. Розглянуті вище угоди стосуються
різних аспектів міжнародної торгівлі, але всі вони розроблені з урахуванням
ключових принципів функціонування міжнародної торговельної системи. При цьому
під принципами розуміються основні, вихідні положення, правила діяльності. |
Світова організація торгівлі є
одночасно і організацією, і комплексом міжнародних правових документів,
своєрідним багатоаспектним багатостороннім торговельним договором, що визначає
права і обов’язки урядів країн-членів в сфері міжнародної торгівлі та
формування національних торгових політик. |
Інституціональні
засади функціонування СОТ викладені в Марракеській угоді про заснування Світової організації торгівлі, структура та основний зміст
якої представлені в наступній таблиці. |
Світова організація торгівлі була створена згідно рішення
Уругвайського раунду багатосторонніх торговельних переговорів і почала діяти з
1995 р. Вона є наступницею Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (ГАТТ –
General Agreement on Tariffs and Trade GATT), укладеної одразу після Другої
світової війни. ГАТТ, в свою чергу, має передісторію виникнення та історію
розвитку до часу трансформації в СОТ. |
Фінська школа менеджменту за останні два десятиліття досягла
міжнародного рівня |
Управлінська політика Швеції спирається на теоретичну концепцію, яка являє собою так звану модель
"державного благоустрою". |
З середини 60-х років XX ст. в Академії управлінських
кадрів у м.
Бад-Гарцбурзі під керівництвом Райнхарда Хена поетапно була розроблена модель управління
під назвою "Модель Гарцбур-га". |
Менеджмент як діяльність зародився в Сполучених Штатах
Америки в останній чверті XIX ст. Тоді це була єдина країна,
де підприємницька діяльність людини не залежала від її походження, національності, стану чи
віросповідання. |
Японський менеджмент вивчають і наслідують не лише в
країнах Азії, а й
Америки та Європи. Причиною цього є швидка відбудова й динамічний розвиток економіки Японії після другої світової
війни, вихід країни на передові економічні позиції в світі. Динамічний розвиток японської економіки завдячує застосуванню специфічної системи менеджменту.
Особливості системи управління
виробництвом у Японії зумовлені специфікою її природних умов та економічної системи, історичними, поведін-ковими та
культурними традиціями. |
Американський
національний стереотип (СІНА). |
Узагальнення досвіду навчання маркетингу та менеджменту в
провідних школах
бізнесу світу дає змогу виділити такі альтернативні підходи до навчання маркетингу,
менеджменту та ін.:
— кейс-метод Гарвардської школи бізнесу;
— метод досліджень Чиказької школи бізнесу;
— навчання за допомогою практикуючих менеджерів у Кейптаунському університеті (Південно-Африканська
Республіка);
— японський підхід
до навчання. |
Міжнародний менеджмент - особливий вид менеджменту, головними цілями якого є
формування, розвиток і використання конкурентних переваг фірми за рахунок можливостей
ведення бізнесу в різних країнах і відповідного використання економічних,
соціальних, демографічних, культурних та інших особливостей цих країн та міждержавної взаємодії (табл.1). |
Зовнішнє середовище, в якому
оперує фірма, принципово важливе для будь-якого бізнесу незалежно від його спрямованості та масштабів. Для міжнародного
бізнесу середовище має особливе значення - якщо у власній країні все "більш менш
знайоме", то з виходом
на міжнародний ринок фірма потрапляє часто в невідоме економічне, політичне, соціальне
й культурне середовище. |
Міжнародний бізнес - сфера
практичної реалізації міжнародних економічних відносин, здійснення глобальних виробничих, будівельних, торговельних,
сервісних програм та іншої діяльності господарськими суб'єктами двох або більше країн з метою
взаємовигідної
співпраці для отримання економічного прибутку та досягнення міцних позицій на ринку [7]. |
Усі розглянуті теорії міжнародної торгівлі та
багато інших теорій не здатні задовільно пояснити розвиток сучасних процесів
та структур у світовій економіці. Ці теорії не дають відповіді на запитання,
які останнім часом усе більше непокоять уряди та промислові кола будь-якої
країни: "Чому фірми, які знаходяться у певних країнах, досягають
всесвітнього успіху в певних сегментах ринку та конкретних галузях економіки?
Які вирішальні характеристики країн дають змогу фірмам цих країн завойовувати
та зберігати конкурентну перевагу в певних галузях, тобто конкурентну перевагу
країн?" |
Запропонована у 1966 р. Раймондом Верноном теорія міжнародного життєвого циклу
продукту враховує нереалістичність думки про універсальну доступність
будь-якої (зокрема нової) технології для кожного виробника будь-якої країни. Ця
теорія відображала реальність 60-х рр., коли розроблені для американського
ринку товари почали поступово розповсюджуватися в інших країнах. |
Модель
Леонтьєва є емпіричною перевіркою теорії Гекшера – Оліна. Для такої перевірки
необхідно виміряти наступні величини:
1.
забезпеченість
країни факторами виробництва;
2.
місткість
факторів виробництва в окремих секторах цих країн;
3.
товарні
потоки між країнами. |
У середині 20-х рр. шведські економісти-неокласики Елі
Гекшер (1879—1952) та Бертіл Олін (1899— 1979) розробили теорію співвідношення факторів виробництва, яка отримала назву теорії Гекшера — Оліна. Не
відмовляючись від трудової теорії вартості, вони доповнили її положенням, що у
створенні вартості беруть участь, крім праці, також й інші фактори
виробництва, такі як земля та капітал. |
Теорія абсолютних переваг набула подальшого розвитку в
працях Давіда Рікардо (1772 –1823). У книзі «Засади політичної економії і
оподаткування» (1817 рік) він висунув і обґрунтував теорію порівняльних
переваг. |
|
|
|